Τετάρτη 12 Ιανουαρίου 2011

ΤΡΙΒΗ –λείες & τραχιές επιφάνειες (με αφορμή τα χειμερινά σπόρ).


                                     ls8_boyinlabcoat1
Σήμερα μιλήσαμε για τα χειμερινά σπόρ (σκι, πατινάζ, έλκηθρο, σνόουμπορντ). Με αφορμή το θέμα αυτό αναρρωτηθήκαμε αν θα μπορούσαμε να κάνουμε πατινάζ πάνω στη μοκέτα και πόσο εύκολο είναι να γλιστρήσουμε πάνω της. Γιατί γλιστράμε εύκολα στον πάγο και όχι στη μοκέτα;
ls8_beaker2 Αγγίξαμε τις δύο επιφάνειες για να διαπιστώσουμε πως τις αισθανόμαστε με την αφή μας.
P1120027
Σκληρή είναι η μοκέτα
Κάπως μαλακός - απαλός ο πάγος
Μία μικρή λέει: “ Όχι, η μοκέτα είναι μαλακή και ο πάγος σκληρός” (και είχε δίκιο). Μόνο που τα πρώτα παιδιά  με τις λέξεις σκληρός και μαλακός εννοούσαν στην ουσία “λείος” και “τραχιά”. Έτσι εισάγαμε αυτές τις νέες λέξεις και προπαθήσαμε να βρούμε επιφάνειες που ανήκαν και στις 2 κατηγορίες (τραπεζάκια, ξυλότουβλα, πλαστικές βίδες, το πατάκι της εξώπορτας, το τζάμι, το χώμα στην αυλή κ.α).
ls8_beaker3 Στη συνέχεια διαλέξαμε μια λεία επιφάνεια (ένα χάρτινο ντοσιέ) και τρία αντικείμενα με διαφορετική επιφάνεια (λεία – τραχιά- πιο τραχιά). Τα βάλαμε και τα τρία πάνω στον ντοσιέ και ρώτησα τα παιδιά: “ Άραγε αν σηκώσω το ντοσιέ ποιό από τα τρία θα πέσει πρώτο, δεύτερο, τρίτο;  Κάναμε το πείραμα και τις παρατηρήσεις μας.
P1120031
Δηλαδή:
- Ό,τι είναι (πιο) λείο πέφτει πρώτο.
- Τα τραχειά αντικείμενα τρίβονται περισσότερα με την κάτω επιφάνεια από τα αντικείμενα που είναι λεία. Εισάγαμε την έννοια της ΤΡΙΒΗΣ.
Στη συνέχεια επαναλάβαμε το πείραμα αλλά αυτή τη φορά καλύψαμε το ντοσιέ με ένα μάλλινο ύφασμα. Υποθέσαμε τη συμπεριφορά των αντικειμένων και είδαμε πως είναι η ίδια με εκείνη στο λείο ντοσιέ.
P1120032
Μήπως, όμως, αλλάζει κάτι ;
Δοκιμάσαμε να βάλουμε  μόνο το πάγο να γλιστρίσει και στις δύο επιφάνειες και διαπιστώσαμε πως αυτό που αλλάζει είναι η ταχύτητα. Στη λεία επιφάνεια πέφτει πιο γρήγορα απ΄ότι στην τραχιά.
P1120034
Όταν επαναλάβαμε το ίδιο και με τη σβήστρα διαπιστώσαμε οτι στην τραχιά επιφάνεια δεν πέφτει καθόλου. “Και τι μπορούμε να κάνουμε για να πέσει”;
Να την σπρώξουμε
-Και όταν την σπρώχνουμε τί βάζουμε παιδιά;
Δύναμηηηηη
-Τί άλλο μπορούμε να κάνουμε;
Να την τραβήξουμε από κάτω” (πάλι διευκρινίζουμε πως βάζουμε δύναμη).
Άλλες ιδέες που είναι πολύ σωστές: να βάλουμε ρόδες, να αλείψουμε το πανί με βούτυρο, να βάλουμε πάγο πάνω στο πανί (δηλαδή με κάποιο τρόπο να “μην υπάρχει τί παιδιά”; -----> ΤΡΙΒΗ.

ls8_beaker4 Προεκτάσεις για μεγαλύτερη κατανόηση.
      P1120035 P1120037
                  τσουλήθρα (λείο)          τσουλήθρα με πανί (ουπς! κολλήσαμε)
Μην ξεχνάτε την ερώτηση: “Και τι μπορούμε να κάνουμε για να ξεκολλήσει”;

ls8_beaker2 Και για το τέλος 2 υπέροχα παιχνίδια για τον   υπολογιστή:

ls8_magnifyingglass1        ls8_magnifyingglass2  (πατήστε στους μεγεθυντικούς φακούς)

Εμείς διασκεδάσαμε πολύ σήμερα με το πείραμά μας. Εάν το δοκιμάσετε καλή διασκέδαση και…Keep walking :)xxx.