Εντάξει, τα παιδιά γνωρίζουν τα πιο γνωστά χειμερινά αθλήματα, όπως και εμείς άλλωστε, όμως είχε ενδιαφέρον να δουν και κάποια που δεν ήξεραν καν πως υπάρχουν. Το YouTube μας βοήθησε να τα μάθουμε λίγο καλύτερα, να παρατηρήσουμε τους κανόνες, την τεχνική και τα διάφορα όργανα/οχήματα/ μέσα που χρησιμοποιούν.
Δεν χρειάζεται να αναφέρω τις δραστηριότητες που μπορείτε να κάνετε με αφορμή τα αθλήματα αυτά. Καλύπτετε άνετα τους περισσότερους στόχους του αναλυτικού. Να και μερικές εργασίες εμπέδωσης. Πολύ ωραία είναι και τα παιχνίδια μίμησης.
Εμείς δώσαμε περισσότερη έμφαση στη φυσική, μια και τα περισσότερα από αυτά τα αθλήματα χρειάζονται τη λεία επιφάνεια του πάγου. Στόχος ήταν να καταννοήσουν τα παιδιά τις έννοιες λείο και τραχύ και να παρατηρήσουν πόσο αυτές επηρεάζουν η όχι την ταχύτητα ενός αντικειμένου.
Είχα ετοιμάσει από την προηγούμενη δύο πιατάκια που το ένα είχε πάγωμένο νερό και το άλλο παγωμένο νερό με φακές. Ερώτηση: Εαν κάναμε πατινάζ σε μια κάθε μια από τις παγωμένες επιφάνειες σε πια θα τσουλούσαμε ευκολότερα και γιατί;
Τρελαίνομαι να ακούω τις απαντήσεις τους στα ερωτήματα αυτά γιατί πολλές φορές έχουν αντιληφθεί από την εμπειρία τους την απάντηση αλλά δεν γνωρίζουν την κατάλληλη ορολογία για να εκφράσουν αυτό που σωστά σκέφτονται. Έτσι ακούμε τα εξής: “ο πάγος είναι απαλός”, “είναι σαν γυαλί”, “είναι σαν γραμμή” και πολλά άλλα τέτοια υπέροχα;). Επαληθεύσαμε την υπόθεσή μας χρησιμοποιώντας τους “πατινέρ” δεξιά στην φωτογραφία (ιδέα από pinterest).
Δοκιμάσαμε και με ένα κομμάτι βελουτέ και μια τσόχα. Όμως δεν μείναμε μόνο εκεί. Ετοίμασα πατινέρ που δεν ήταν τόσο “παγωμένοι” και χρησιμοποιώντας μαγνήτες τους βάλαμε να χορέψουν σε λείες και τραχειές επιφάνειες (ταψιά:). Παρατηρήσαμε πότε η κίνηση ήταν ευκολότερη. Θυμηθήκαμε το μηχάνημα λείανσης του πάγου στο καλλιτεχνικό πατινάζ που είδαμε στο βίντεο και καταλάβαμε τη σημασία του.
Τέλος, εισάγαμε στο παιχνίδι και την ταχύτητα. Δύο ρολά ενωμένα και κομμένα στη μέση. Το ένα το ένωσα με προσοχή ώστε να μην προεξέχει τίποτα και στο άλλο κόλλησα το ένα κομμάτι πάνω στο άλλο. Βάλαμε τις πίστες μας να έχουν την ίδια κλίση και αφήσαμε δύο αυτοκινητάκια να κυλήσουν την ίδια στιγμή από τα ρολά. Παρατηρήσαμε οτι εκείνο που κατέβηκε από την τραχειά πίστα έφτασε δεύτερο. Μερικά παιδιά είπαν οτι το ένα αυτοκινητάκι ήταν πιο γρήγορο από το άλλο οπότε τους αλλάξαμε πίστες για να δούμε. Άπιστοι Θωμάδες! (βασικά πολύ σωστοί!). Μετά έβαλα επάνω στην “γρήγορη” πίστα ένα κομμάτι τσόχα. Παρατηρήσαμε πόσο μεγάλη αλλαγή έφερε αυτό. Η γρήγορη πίστα μας έγινε…αργή! Υπερβολικά πιο αργή.
Συμπέρασμα: Η ταχύτητα ενός αντικειμένου εξαρτάτα σε μεγάλο βαθμό από το πόσο λεία είναι μια επιφάνεια πάνω στην οποία κινείται.
Και μετά ήρθε η ώρα να επαναλάβουμε όλα τα πειράματά μας σε ομάδες για να αγγίξουμε και να δοκιμάσουμε όλοι.
Keep walking xxx