Η Σκύλα, το φοβερό τέρας που άρπαζε τους ναυτικούς και η Χάρυβδη, η ρουφήχτρα της θάλασσας που κατάπινε τα καράβια είναι τα επόμενα μυθολογικά πλάσματα με τα οποία ασχοληθήκαμε. Διαβάσαμε τον σχετικό μύθο με τη περιπέτεια του Οδυσσέα και παρακολουθήσαμε στο YT μια πραγματική θαλάσσσια δίνη.
Ύστερα, φτιάξαμε και μία δική μας στην τάξη. Πριν ξεκινήσουμε το πείραμα ρώτησα τα παιδιά να μου πουν τί υπάρχει στα δύο μπουκάλια. Η κλασική απάντηση είναι νερό στο ένα και στο άλλο “τίποτα”. Όμως, όταν αναποδογυρίσω απότομα την γεμάτη πλευρά προς την άδεια το νερό δεν πέφτει! Άρα αφού δεν υπάρχει τίποτα, τί κρατάει το νερό από το να πέσει στην άδεια πλευρά του μπουκαλιού; Ο αέρας! Αυτή είναι η πρώτη φάση του προβληματισμού. Άρα τα παιδιά καταλαβαίνουν οτι ο αέρας έχει σχηματίσει ένα είδος αερότοιχου που δε επιτρέπει στο νερό να περάσει.
Στη δεύτερη φάση, πρέπει να σκεφτούμε έναν τρόπο ώστε να πέσει τελικά το νερό στο μπουκάλι. Τί κάνουμε όταν θελουμε να περάσει κάτι μέσα από κάτι άλλο; Δημιουργούμε μια τρύπα. Δοκιμάζουμε όλα όσα προτείνουν τα παιδιά ώστε να καταφέρουμε να περάσει το νερό στην άδεια πλευρά. Το χτυπάμε. Το κουνάμε. Το ξαπλώνουμε στο τραπέζι. Το ρολάρουμε στο πάτωμα.
Στην τρίτη φάση, σκεφτόμαστε ένα τρόπο να δημιουργήσουμε μια τρύπα στον “αερότοιχο” ενώ το μπουκάλι είναι όρθιο. Το κουνάμε με διάφορους τρόπους και παρατηρούμε τι συμβαίνει τελικά όταν τα καταφέρουμε. Μία ρουφήχτρα!
Παρατηρούμε το σχήμα της και κάνουμε υποθέσεις για το που θα πάνε τα χρωματιστά αφρώδη κομματάκια αν τα ρίξουμε μέσα στην ρουφήχτρα. Επαληθεύουμε και για να μην σας κολλήσουν στα τοιχώματα του μπουκαλιού (καλή ώρα) χρησιμοποιείστε πιο βαριά μικροαντικείμενα.
Μετά ζωγραφίσαμε τη Σκύλα και την Χάρυβδη,
και παίξαμε ένα παιχνίδι όπου οι ναυτικοί οδηγάνε τα καράβια τους (χάρτινα καραβάκια κρεμασμένα με μανταλάκια σε σχοινί) στη θάλασσα (ισορροπία σε τουβλάκια τοποθετημένα κυκλικά) και η Σκύλα (παιδία στη μέση του κύκλου με μία κάλτσα στο ένα χέρι) προσπαθεί να αρπάξει τα καράβια από το σχοινί και να παρασύρει του ναυτικούς ώστε να πέσουν μέσα στην ρουφήχτρα της Χάρυβδης (τον ναυτικό που θα πέσει από το τουβλάκι τον καταπίνει η Χάρυβδη και βγαίνει από το παιχνίδι).
Περνάμε ωραία στα παρασκήνια και αυτό βγαίνει προς τα έξω;) Keep walking xxx