Πέμπτη 30 Ιανουαρίου 2014

Oικογένειες: μίξεις χρωμάτων και προσθέσεις

        Όταν μιλήσαμε με τα παιδιά για τα νέα μέλη που γεννιούνται καμιά φορά στην οικογένεια και συζητήσαμε για τα συναισθήματα που μας προκαλέι αυτό σκέφτηκα οτι θα ήταν μια καλή ιδέα να φτιάχναμε οικογένειες χρωμάτων παίζοντας με τις μίξεις. Έτσι ετοίμασα τρία ζευγάρια μπαμπάδων και μαμάδων, παιδιά και εννιά σπίτια (όσοι είναι και οι μεταξύ τους συσχετισμοί).

Τα παιδιά χωρίστηκαν σε ζευγάρια και στο κάθε ζευγάρι δόθηκαν γονείς, ίδιου ή διαφορετικού χρώματος, ένα σπιτάκι και ένα παιδί. Τα ζευγάρια έπρεπε να αναμείξουν τα χρώματα που αντιστοιχούσαν στους γονείς και με το χρώμα που θα προέκυπτε να βάψουν το παιδί αυτών των γονιών αλλά και το σπίτι τους. Και αν δεν καταλάβατε τίποτις…ιδού!

IMG_5076

Έτσι μας προέκυψε το Χρωματοχώρι;) Λείπει το ένα πορτοκαλί σπιτάκι αλλά δεν είχε στεγνώσει καλά.

IMG_5081

Αυτή η εργασία πέρα από τον προφανή στόχο, θα σας βοηθήσει αργότερα όταν περάσετε στις προσθέσεις. Αυτός είναι και ο λόγος που τα παιδιά ήθελα να συνδυάσουν όλα τα χρώματα μεταξύ τους, ακόμα και τα ίδια. Οπότε όταν τελειώσετε την εργασία και αναλύσετε τις μίξεις επικεντρώστε τη σκέψη τους στους συνδυασμούς που σας δείχνω σην παραπάνω φωτογραφία και ανατρέξετε σ’ αυτήν όταν θα θέλετε να καταλάβουν τα παιδιά οτι η αντιστροφή των ποσοτήτων (προσθέτη & προσθετέου) σε μια πρόσθεση δεν αλλάζει το αποτέλεσμα (άθροισμα) ή το οτι όταν σε μια ποσότητα δεν προσθέσουμε τίποτα (0) τότε αυτή μένει ίδια.

Τις εικόνες για την εργασία θα τις βρείτε στα παρακάτω pdf αρχεία.

                          

Keep walking xxx

Τετάρτη 29 Ιανουαρίου 2014

2014: έτος της Οικογένειας

         Ως έτος της οικογένειας έχει ανακηρυχθεί η φετινή χρονιά και είναι μια καλή ευκαιρία να μιλήσουμε για την οικογένεια.

Έτσι αναφερθήκαμε ο καθένας στην δική του οικογένεια, φτιάξαμε τα οικογενειακά μας δέντρα αντιγράφοντας τις λέξεις από τον πίνακα αναφοράς,

IMG_5056 IMG_5067

 IMG_5068

καταγράψαμε σε πίνακα τα μέλη της οικογένειάς μας και εκείνα τεσσάρων συμμαθητών μας

IMG_5055       πίνακας καταγραφής οικογένεια

μετά περάσαμε τα στοιχεία που συγκεντρώσαμε σε γράφημα στο word

image

και περιγράψαμε τα αποτελέσματα (ποιος ήταν ο αριθμός των μελών οικογένειας που υπερίσχυε στην τάξη μας κτλ).

Επίσης, συζητήσαμε για την σημασία που έχει η οικογένεια στη ζωή ενός ανθρώπου (ασφάλεια, φροντίδα, αγάπη, γνώσεις) αλλά και τον τρόπο με τον οποίο τα μέλη της  επικοινωνούν (παρατσούκλια, κανόνες σπιτιού, αρμοδιότητες, συνήθειες κτλ). Καταλήξαμε οτι η κάθε οικογένεια είναι μοναδική και συμφωνήσαμε οτι ο διάλογος είναι ο καλύτερος τρόπος για να διευθετούνται τυχόν προβλήματα. Ωστόσο επειδή μερικές φορές νιώθουμε αμήχανα να μιλήσουμε στους άλλους ο γραπτός λόγος μπορεί να μας βοηθήσει. ‘Ετσι ο καθένας έγραψε σε post it το μήνυμα που ήθελε να αφήσει σε ένα μέλος της οικογένειάς του

IMG_5060

και το κόλλησε στο ψυγείο της τάξης (η μάρκα του ψυγείου είναι τυχαία;). Ιδανικά το ψυγείο αυτό μπορεί να λειτουργήσει ως μέσο ανταλλαγής μηνυμάτων γενικά στην τάξη!

IMG_5065

Κάπως έτσι κινηθήκαμε αυτές τις μέρες και έτσι θα συνεχίσουμε και τις επόμενες.

Keep walking xxx

Δευτέρα 27 Ιανουαρίου 2014

Περιήγηση στην ιστοσελίδα των χειμερινών Ολυμπιακών αγώνων του 2014.

           Μερικές φορές μια ιστοσελίδα μπορεί να μας δώσει την αφορμή για να κάνουμε πολλών ειδών δραστηριότητες με τα παιδιά. Η επίσημη ιστοσελίδα των χειμερινών ολυμπιακών αγώνων του Σότσι είναι ένα τέτοιο παράδειγμα.

Η αρχική της σελίδα είναι μια θαυμάσια ευκαιρία για να αντιληφθούν τα παιδιά την χρησιμότητα του διαδυκτίου και αυτό γιατί συνδυάζει τον γραπτό λόγο με την συμβολική εικόνα πολύ απλά και επίσης γιατί χρησιμοποιεί το χρώμα με τρόπο που ενισχύει την όλη καταννόηση. Αφήστε τα να την παρατηρήσουν και ρωτήστε τα για ποιο πράγμα νομίζουν οτι μιλάει η σελίδα και ποια η χρησιμότητά της. Τι πληροφορίες νομίζουν οτι θα έπρεπε να δίνει; Τι πιστεύουν οτι δείχνει ο πίνακας με τις χρωματιστές βουλίτσες; Ποια είναι τα αθλήματα (εφόσον έχετε μιλήσει ήδη γι’ αυτά) που δείχνουν οι εικονίτσες στην οριζόντια μπαρα;

Εμείς δώσαμε έμφαση στον κεντρικό πίνακα, στους συνδέσμους πώλησης εισητηρίων,   στο online κατάστημα αναμνηστικών σουβενίρ και στο σπιτάκι των μασκότ.

image

Αρχικά γνωρίσαμε τις μασκότ, είδαμε εικόνες και φωτογραφίες και αφού επισκεφτήκαμε το online κατάστημα που τις έχει αποτυπωμένες σε κάθε είδος σουβενίρ αποφασίσαμε να ανοίξουμε και ένα δικό μας κατάστημα που να πουλάει βαζάκια με τις εικόνες τους ζωγραφισμένες από εμάς. Χρησιμοποιήσαμε τις ετικέτες που ετοίμασα για τα παιδιά, ο καθένας διάλεξε την αγαπημένη του μασκότ, την ζωγράφισε και την κολλήσαμε επάνω στα βαζάκια μας. Τα χωρίσαμε με βάση το μέγεθος σε τρεις ομάδες, χρησιμοποιήσαμε τα ξύλινα κυβάκια μας ως χρήματα, έφτιαξα και έναν τιμοκατάλογο και το παιχνίδι άρχισε κυρίως για τα προνήπια;).

 MASKOT1 MASKOT2  MASKOT3 MASKOT4 MASKOT6 IMG_5015

IMG_5029IMG_5030

Γιατί τα νήπια είχαν άλλη αποστολή. Έπρεπε να “κλείσουν” εισιτήρια για τα αγαπημένα τους αγωνίσματα. Ετοίμασα έναν πίνακα όπως αυτόν της ιστοσελίδας αλλά μεταφρασμένο στα ελληνικά.

πρόγραμμα

Ο καθένας  έπρεπε να επιλέξει το άθλημα που ήθελε να δει, να επιλέξει από τον πίνακα την ημέρα και ημερομηνία που θα ήθελε να το παρακολουθήσει και να συμπληρώσει τα στοιχεία επάνω στο εισιτήριό του.

εισητήρια

Οι εικόνες στο εισιτήριο υπάρχουν στην ιστοσελίδα. Εννοείται, λοιπόν, οτι πρώτα θα κάνετε επεξεργασία της ιστοσελίδας με τα παιδιά και μετά θα προχωρήσετε στη δραστηριότητα. Παρατηρήστε, επίσης, οτι οι ημέρες της εβδομάδας στον πίνακα έχουν μόνο τα δύο πρώτα γράμματα. Τα παιδιά αντιγράφουν από τον πίνακα τα δύο γράμματα της ημέρας που θέλουν και μετά πάνε στο ημερολόγιο της τάξης και βρίσκουν σε ποια μέρα αντιστοιχούν για να γράψουν και το υπόλοιπο της λέξης.

IMG_5036IMG_5038

Κάπως έτσι ολοκληρώσαμε το θέμα μας με τους χειμερινούς ολυμπιακούς αγώνες που ξεκινάνε σε λίγες μέρες. Τώρα μένει μόνο να τους παρακολουθήσουμε;)

Keep walking xxx

 

Πέμπτη 23 Ιανουαρίου 2014

Αγωνίσματα χειμερινών ολυμπιακών αγώνων: Φύλλα εμπέδωσης και η έννοιες λείο-τραχύ.

       Εντάξει, τα παιδιά γνωρίζουν τα  πιο γνωστά χειμερινά αθλήματα, όπως και εμείς άλλωστε, όμως είχε ενδιαφέρον να δουν και κάποια που δεν ήξεραν καν πως υπάρχουν. Το YouTube μας βοήθησε να τα μάθουμε λίγο καλύτερα, να παρατηρήσουμε τους κανόνες, την τεχνική και τα διάφορα όργανα/οχήματα/ μέσα που χρησιμοποιούν.

                        games1 games3 GAMES4 games5

Δεν χρειάζεται να αναφέρω τις δραστηριότητες που μπορείτε να κάνετε με αφορμή τα αθλήματα αυτά. Καλύπτετε άνετα τους περισσότερους στόχους του αναλυτικού. Να και μερικές εργασίες εμπέδωσης. Πολύ ωραία είναι και τα παιχνίδια μίμησης.

              diadromes game7 game8 game9 game10

Εμείς δώσαμε περισσότερη έμφαση στη φυσική, μια και τα περισσότερα από αυτά  τα αθλήματα  χρειάζονται τη λεία επιφάνεια του πάγου. Στόχος ήταν να καταννοήσουν τα παιδιά τις έννοιες λείο και τραχύ και να παρατηρήσουν πόσο αυτές επηρεάζουν η όχι την ταχύτητα ενός αντικειμένου.

Είχα ετοιμάσει από την προηγούμενη δύο πιατάκια που το ένα είχε πάγωμένο νερό και το άλλο παγωμένο νερό με φακές. Ερώτηση: Εαν κάναμε πατινάζ σε μια κάθε μια από τις παγωμένες επιφάνειες σε πια θα τσουλούσαμε ευκολότερα και γιατί;

IMG_4999[1]

Τρελαίνομαι να ακούω τις απαντήσεις τους στα ερωτήματα αυτά γιατί πολλές φορές έχουν αντιληφθεί από την εμπειρία τους την απάντηση αλλά δεν γνωρίζουν την κατάλληλη ορολογία για να εκφράσουν αυτό που σωστά σκέφτονται. Έτσι ακούμε τα εξής: “ο πάγος είναι απαλός”, “είναι σαν γυαλί”, “είναι σαν γραμμή” και πολλά άλλα τέτοια υπέροχα;). Επαληθεύσαμε την υπόθεσή μας χρησιμοποιώντας τους “πατινέρ” δεξιά στην φωτογραφία (ιδέα από pinterest).

                           IMG_5001[1]

Δοκιμάσαμε και με ένα κομμάτι βελουτέ και μια τσόχα. Όμως δεν μείναμε μόνο εκεί. Ετοίμασα πατινέρ που δεν ήταν τόσο “παγωμένοι” και χρησιμοποιώντας μαγνήτες τους βάλαμε να χορέψουν σε λείες και τραχειές επιφάνειες (ταψιά:). Παρατηρήσαμε πότε η κίνηση ήταν ευκολότερη. Θυμηθήκαμε το μηχάνημα λείανσης του πάγου στο καλλιτεχνικό πατινάζ που είδαμε στο βίντεο και καταλάβαμε τη σημασία του.

cute idea for altoids can.  magnet under neath makes it move! Nx 

Τέλος, εισάγαμε στο παιχνίδι και την ταχύτητα. Δύο ρολά ενωμένα και κομμένα στη μέση. Το ένα το ένωσα με προσοχή ώστε να μην προεξέχει τίποτα και στο άλλο κόλλησα το ένα κομμάτι πάνω στο άλλο. Βάλαμε τις πίστες μας να έχουν την ίδια κλίση και αφήσαμε δύο αυτοκινητάκια να κυλήσουν την ίδια στιγμή από τα ρολά. Παρατηρήσαμε οτι εκείνο που κατέβηκε από την τραχειά πίστα έφτασε δεύτερο. Μερικά παιδιά είπαν οτι το ένα αυτοκινητάκι ήταν πιο γρήγορο από το άλλο οπότε τους αλλάξαμε πίστες για να δούμε. Άπιστοι Θωμάδες! (βασικά πολύ σωστοί!). Μετά έβαλα επάνω στην “γρήγορη” πίστα ένα κομμάτι τσόχα. Παρατηρήσαμε πόσο μεγάλη αλλαγή έφερε αυτό. Η γρήγορη πίστα μας έγινε…αργή! Υπερβολικά πιο αργή.

IMG_5003[1]     IMG_5004[1]

Συμπέρασμα: Η ταχύτητα ενός αντικειμένου εξαρτάτα σε μεγάλο βαθμό από το πόσο λεία είναι μια επιφάνεια πάνω στην οποία κινείται.

Και μετά ήρθε η ώρα να επαναλάβουμε όλα τα πειράματά μας σε ομάδες για να αγγίξουμε και να δοκιμάσουμε όλοι.

                    Untitled

IMG_5008 IMG_5006

Keep walking xxx

Τρίτη 21 Ιανουαρίου 2014

Χειμερινοί ολυμπιακοί αγώνες 2014

        Σήμερα ενημέρωσα τα παιδιά για το μεγάλο γεγονός που θα ξεκινήσει στις 7 Φεβρουαρίου ενώ παρακολουθήσαμε την παρουσίαση που ετοίμασα και η οποία θα μας έδινε μια καλή αφορμή για να προχωρήσουμε στο μάθημά μας.
image
Και αφού παρακολουθήσαμε την παρουσίαση, βρήκαμε στον χάρτη της Ευρώπης την Ρωσία και το Σότσι και παρατηρήσαμε την απόστασή του από την Ελλάδα, έδειξα στα παιδιά το παρακάτω βίντεο για να δουν με πόσους διαφορετικούς ταξίδεψε η φλόγα και μέχρι που έφτασε. Φυσικά είπαμε οτι το ταξίδι της θα τελειώσει στις 7 Φεβρουαρίου όταν θα ανάψει πια μέσα στο στάδιο του Σότσι.   
Και αφού καταννοήσαμε με ποιο τρόπο η ολυμπιακή φλόγα ξεκινώντας από την Ελλάδα μπορεί να φτάσει παντού στη Γη και να “ενώσει τους ανθρώπους” φτιάξαμε και μια αφίσα για να σχηματοποιήσουμε αυτή την ιδέα. Ο καθένας επέλεξε την σημαία που ήθελε να χρωματίσει και μετά έκοβε την παλάμη του που σχεδίαζα εγώ επάνω.
IMG_4973
Και η αφίσα μας έγινε κάπως έτσι.
IMG_4974
                  shma;ies 3 shma;ies2 shmaies1 shmaies4 shmaies5 σάρωση0070
Μπορείτε ακόμα να βάλετε τα παιδιά να διαγωνιστούν στο ποια ομάδα θα φτιάξει γρηγορότερα το παζλ με το σήμα των αγώνων.
                               shma



Keep walking xxx