Δευτέρα 31 Οκτωβρίου 2011

Το σώμα μου: αναγνωστική δραστηριότητα και η έννοια του δεξί-αριστερό

      

           Σήμερα ξεκινήσαμε μια μεγάλη ενότητα που έχει να κάνει με τον άνθρωπο γενικά και την οποία θα δουλέψουμε μέχρι το τέλος της χρονιάς μέσα από διάφορες υποενότητες. Η κεντρική ιδέα είναι οτι ο άνθρωπος είναι ένα πλάσμα που έχει σώμα, ψυχή και μυαλό. Θα μάθουμε για το πως λειτουργεί το καθένα από αυτά τα στοιχεία που συνθέτουν τον άνθρωπο, αλλά και τί χρειάζονται για να αναπτύσσονται αρμονικά και άρα ο άνθρωπος να είναι υγιής.

Ξεκινάμε, λοιπόν, με το σώμα. Φτιάξτε έναν “χάρτη” του ανθρώπινου σώματος όπως είναι ο παρακάτω.

PA311298

 

swma  Image2 Εκτυπώστε το αγόρι σε Α3 και κολλήστε επάνω τις λέξεις. Μπορείτε να προσθέτε και άλλες. Τις λέξεις τις εκτυπώνουμε δύο φορές για να τις χρησιμοποιήσουμε για παιχνίδι αντιστοίχισης.

Άρα ζητάμε κάθε φορά απόένα παιδί να μας πεί το όνομα ενός από τα μέρη του σώματος που γνωρίζει και να βρεί το αντίστοιχο καρτελάκι που αναφέρει το μέρος του σώματος που διάλεξε.

Παρατηρήσαμε επίσης τη συμμετρία του σώματός μας. Η συμμετρία ήταν μια καλή ευκαιρία για να δουλέψουμε το δεξί-αριστερό. Όλοι έχουμε μάθει πλέον το δεξί μας χέρι μια και κάθε πρωί για να κάνουμε την προσευχή μας λέμε “σηκώστε όλοι το δεξί χέρι”. Για σιγουριά, όμως, στολίσαμε όλοι το δεξί μας χέρι με ένα βραχιόλι από σύρμα πίπας. Στηθήκαμε  σε μία γραμμή ο ένας δίπλα στον άλλον και κοιτάζοντας μπροστά ανακαλύψαμε την δεξιά μας πλευρά και την αριστερή. Πιάσαμε το δεξί χέρι, πόδι, μάγουλο, αυτί, γόνατο και δείξαμε όσα αντικείμενα βρισκονταν προς την δεξιά μας πλευρά. Το ίδιο κάναμε και για την αριστερή πλευρά.

 

PA311302

 

Στη συνέχεια ρωτούσα κάθε παιδί να μου πεί ποιός φίλος/η στεκόταν στη δεξιά του πλευρά και ποιός στην αριστερή. Διευκρινήσαμε οτι λέγοντας πλευρά εννοούμε κάτι που είναι στο πλάϊ και όχι μπροστά, πίσω ή πάνω. Επίσης έστησα δύο παιδιά στη μοκέτα όρθια με την πλάτη το ένα στο άλλο. Στα πλαϊνά τους έβαλα ένα παιδί.

 

dexi-aristero

Ρώτησα πρώτα τον ρόζ να μου πεί ποιός είναι δεξιά του και ποιός αριστερά του και στη συνέχεια τον μπλέ. Εκεί τα παιδιά για μια στιγμή νόμιζαν οτι κάνουν κάτι λάθος, αφού πώς γίνεται ο πορτοκαλί να ήταν πρίν στα δεξιά του ροζ και τώρα να είναι στα αριστερά του μπλέ; Τί έχει αλλάξει; Ο μπλέ και ο ρόζ δεν κοιτάνε προς την ίδια πλευρά.

Συμπέρασμα: Το δεξία και το αριστερά έχουν να κάνουν κάθε φορά με τη μεριά προς την οποία κοιτάζει κάποιος. Σκορπιστήκαμε μέσα στο δωμάτιο και στη μέση του δωματίου βάλαμε ένα κουβαδάκι με μαρκαδόρους. Ζητούσα από το κάθε παιδί να μου πεί που είναι οι μαρκαδόροι σε σχέση με τον εαυτό του (εδώ βάλαμε και τις έννοιες μπροστά και πίσω).

Οι παραπάνω δραστηριότητες έχουν σαν σημείο αναφοράς το ίδιο το σώμα του παιδιού. Είναι λίγο δύσκολο ακόμα να βάλεις απέναντι από το παιδί τρία αντικείμενα και να του ζητήσεις να σου πεί : “ Ωραία, κοίταξε το μεσαίο αντικείμενο και πες μου τι έχει στη δεξιά του μεριά και τί στην  αριστερή” Το πιο πιθανό είναι να σας απαντήσει τι έχει δεξιά και αριστερά με βάση του πως τα κοιτάζει εκείνο και όχι με βάση την προοπτική του μεσαίου αντικειμένου.

Τέλος, κάναμε δύο ασκήσεις για να δώ εαν καταννόησαν όσα είπαμε.

 

Image4    PA311305  ΠΡΟΝΗΠΙΑ

 

συμμετρία    PA311307  ΝΗΠΙΑ

 

 

Καλή εβδομάδα να έχετε και Keep walking:)

Τετάρτη 26 Οκτωβρίου 2011

Σύμβολα: Τα σύμβολα της ειρήνης

         

           Σήμερα μιλήσαμε με τα παιδιά για τη λέξη σύμβολο. Είπαμε οτι σύμβολο είναι κάτι που όταν το βλέπουν οι άνθρωποι τους θυμίζει ένα συγκεκριμένο πράγμα. Έτσι όταν βλέπουμε τη σημαία μας αμέσως σκεφτόμαστε την Ελλάδα. Το ίδιο ισχύει και για τις σημαίες των άλλων χωρών.

Δείχνουμε και άλλα σύμβολα στα παιδιά.

 

                         Image20 image

ζητάμε να μας πουν αν τα γνωρίζουν, αν τα έχουν δεί κάπου και τί μπορεί να σημαίνουν. Τους ζητάμε να μας πούν τι άλλο θα μπορούσε να συμβολίζει την ειρήνη.

Αφού συζητήσουμε για τα σύμβολα και κυρίως αυτά της ειρήνης προσπαθούμε να αναλύσουμε την εικόνα με το περιστέρι και το όπλο αλλά και τις παρακάτω. Είναι μια ωραία αναγνωστική δραστηριότητα αποκωδικοποίησης της εικόνας την οποία αν θέλετε να κάνετε πιο ολοκληρωμένα μπορείτε να ζητήσετε από τα παιδιά να φτιάξουν μια εικόνα – σύμβολο για τον εαυτό τους . Μοιράστε τους μικρά τετράγωνα χαρτονάκια αφήστε τους να φτιάξουν κάτι ο καθένας για να συμβολίσει τον εαυτό του και μετά να το παρουσιάσει στην παρεούλα. Στη συνέχεια το κάθε παιδί μπορεί να κολλήσει το σύμβολό του πάνω σε μία καρέκλα η οποία από δω και πέρα θα είναι δική του.

 

                                     Image65767

 

Εμείς σήμερα φτιάξαμε ένα εύκολο κολάζ που το ονομάσαμε “παλάμες της ειρήνης”.

 

                            peristeri    σάρωση0006

 

                  PA261247  PA261245

 

Εύχομαι να γιορτάσετε όμορφα με τα παιδιά σας τη φετινή 28η Οκτωβρίου. Από μένα πολλά φιλιά και Keep walking;).

Τρίτη 25 Οκτωβρίου 2011

Πόλεμος και ειρήνη

 

           Γιατί οι άνθρωποι κάνουν πολέμους;

           Διαβάστε στα παιδιά την παρακάτω ιστορία του Νικολάι Ποπόφ και αφήστε τα εκείνα να δώσουν την απάντηση.

 

 

σάρωση0004

 

 

Είδαμε και σχολιάσαμε τις παρακάτω εικόνες. Παρατηρήσαμε τις εκφράσεις των ανθρώπων, τον περιβάλλοντα χώρο, τα χρώματα. Κάναμε υποθέσεις για τα συναισθήματα και τις σκέψεις τους. Ομαδοποιήσαμε.

 

Image3  Image5  Image7

Image9  Image11 Image16

Image18          PA251236

 

 

Στη συνέχεια φτιάξαμε έναν πίνακα με θέμα  “Αν ο πόλεμος/ η ειρήνη ήταν…”

όπου κατέγραφα τις απαντήσεις των παιδιών.

 

 PA251242

 

 

Αυτά και σήμερα παιδιά. Keep walking;)

Δευτέρα 24 Οκτωβρίου 2011

Παιχνίδι αντιστοίχισης και επετειακές κατασκευές.

 

           Πλαστικοποιήστε τις παρακάτω εικόνες κόψτε τις  και στο  πλάϊ της κάθε λέξης κολλήστε λίγο βέλκρο. Από τη σελίδα που έχει όλες τις λέξεις μαζί, κόψτε (αφού την πλαστικοποιήσετε) την κάθε λέξη ξεχωριστά βάλτε και σε αυτές λίγο βέλκρο και στη συνέχεια ζητήστε από τα παιδιά να κάνουν τις αντιστοιχίσεις. Αφού παίξετε το παιχνίδι επιλέξτε τρεις εικόνες κρύψτε με ένα  χαρτί τη λέξη που είναι από κάτω και ζητήστε από τα παιδιά να θυμηθούν ποιά λέξη αντιστοιχεί στην εικόνα. Όσες εικόνες θα έχετε στη μοκέτα τόσες θα είναι και οι λέξεις . Μην αφήσετε τα παιδιά να διαλέξουν τις σωστές λέξεις ανάμεσα από όλες γιατί είναι δύσκολο.

 

Image276  Image343 Image8658 Image667

 

Δύο πολύ εύκολες κατασκευές είναι αυτές που σας δείχνω στο βιντεάκι.

 

 

 

 

 Να και κάποια από τα παιδιά μου επί το έργο…

                     PA241227 PA241228PA241230

 

 και επί την επίδειξη:)

Untitled   Untitled1

 

 Σχεδιάστε (στο Word ή με το χέρι) τα πέταλα του λουλουδιού σε μία Α4 και απλά φωτοτυπήστε το όσες φορες θέλετε απευθείας σε Α4 χρωματιστό χαρτονάκι για να μην σχεδιάζετε.

 

Ελπίζω να σας αρέσουν. Καλή εβδομάδα σε όλους και Keep walking.

Σάββατο 22 Οκτωβρίου 2011

Η επέτειος του “ΟΧΙ” : ποίημα και εποπτικό υλικό

                                          δάφνινο στεφάνι ελλάδα

 

 

Φέτος βρήκα ένα πολύ όμορφο ποιηματάκι για να εξιστορήσω στα παιδιά τα γεγονότα της 28ης Οκτωβρίου το οποίο μπορείτε να το χρησιμοποιήσετε και σαν θεατρικό. Ξέρω οτι έπρεπε να το αναρτήσω για να χρησιμοποιηθεί σαν θεατρικό πιο νωρίς, αλλά οι απεργία των ναυτεργατών με κράτησε όμηρο στα Γιάννενα:).

 

           σάρωση0004   σάρωση0005

 

Είναι από το βιβλίο Εδώ προνήπιο” της Εύης Τσιτιρίδου-Χριστοφορίδου, εκδ., Παπαδόπουλος.

Μπορείτε να βρείτε πολύ εποπτικό υλικό σε εκπαιδευτικές ιστοσελίδες και ιστολόγια για την Εθνική μας επέτειο. Θα αναρτήσω κάποια και εγώ έτσι για το καλό και για τον εμπλουτισμό του υλικού σας:).

 

                          Image4768     Image6u67

 

Αφού διαβάσετε την ιστορία και δείξετε τις σχετικές εικόνες στα παιδιά μπορείτε να γράψετε τις λέξεις που αντιστοιχούν στα πρόσωπα των παρακάτω εικόνων. (πλαστικοποιήστε το και γράψτε με ανεξίτηλο μαρκαδόρο. Βγαίνει εύκολα με οινόπνευμα για επόμενη χρήση). Στη συνέχεια, κάντε την άσκηση την οποία θα βρείτε επίσης στο παραπάνω βιβλίο.

 

 

                         bubles             σάρωση0003     

 

Μία άλλη εργασία/χειροτεχνία που έχω στο φάκελό μου είναι ο στρατιώτης. Από τον φάκελο “Οι χειροτεχνίες μου για το νηπιαγωγείο” της Σταυρούλας Βαρδάκου, εκδ. Παπαδόπουλος.

 

σάρωση0002

 

 

Αυτά για τώρα και Keep walking;)

 

Δευτέρα 17 Οκτωβρίου 2011

Τα ζώα το φθινόπωρο: η προετοιμασία για το χειμώνα

           Και αφού μιλήσαμε για τα αποδημητικά πουλιά, ήρθε η ώρα να μάθουμε και τι κάνουν τα υπόλοιπα ζώα, αυτά που δεν αποδημούν. Ετοιμάζουν, όπως και εμείς, το σπίτι τους για να αντιμετωπίσουν τις κρύες χειμωνιάτικες μέρες και μαζεύουν σπόρους (που υπάρχουν άφθονοι τώρα το φθινόπωρο) για να έχουν να φάνε.
Αρχικά είδαμε τα βίντεο που ακολουθούν:

ΚΑΣΤΟΡΑΣ
 
ΣΚΙΟΥΡΟΣ
ΜΥΡΜΗΓΚΙ
  
ΣΚΑΝΤΖΟΧΟΙΡΟΣ
  
ΛΑΓΟΣ
    
ΧΑΜΣΤΕΡ




Στη συνέχεια φτιάξαμε ένα ομαδικό κολάζ, (προμαθηματική άσκηση και προαναγνωστική) όπου τα παιδιά έπρεπε να βρούν ποιό ζωάκι είχε φτιάξει την κάθε φωλιά και να το κολλήσουν επάνω. Στη συνέχεια έπρεπε να βρούν και να κολλήσουν το όνομα του κάθε ζώου στη φωλιά.
Οι φωτογραφίες μας βγήκαν κουνημένες (κάποια βλακεία έκανα πάλι με τις ρυθμίσεις:) αλλά θα καταλάβετε πάνω κάτω την δραστηριότητα. Οι φωλιές είναι κολλημένες από την αρχή στο κάνσον. Λείπουν τα ζώα και τα ονόματά τους στις φωλιές.

PA141193      PA141196


PA141202

fwlies  fwlies2  fwlies3  fwlies4


Βιβλιοπρόταση

                                            σάρωση0001

Μία ιστορία που εκτυλίσσεται στο δάσος το φθινόπωρο με πρωταγωνιστές 8 φίλους που ετοιμάζουν μια καλύβα για να περάσουν το χειμώνα και ανακαλύπτουν αυτά που έχουν πραγματικά σημασία στη ζωή.

Keep walking xxx