Τετάρτη 30 Νοεμβρίου 2011

3 Δεκεμβρίου: Παγκόσμια ημέρα ΑΜΕΑ

          Σήμερα μιλήσαμε για τα άτομα με νοητική στέρηση και αναπηρία των άκρων.
Είπαμε πως στα παιδιά με νοητική στέρηση το μυαλό δεν μεγαλώνει τόσο γρήγορα όπως το δικό μας. Έτσι, ενώ είναι μεγάλα σκέφτονται και συμπεριφεριφέρονται σαν μικρά. Μάλιστα αυτό συμβαίνει ακόμα και όταν γίνουν πολύ μεγάλοι όπως οι γονείς μας. Μπορεί να μην γελάσουν αν τους πούμε ένα αστείο, όμως αν τους αγκαλιάσουμε ή τους χαϊδέψουμε το χέρι τότε καταλαβαίνουν οτι τους αγαπάμε. Αν τους χτυπήσουμε θα κλάψουν, αν τους πάρουμε το αγαπημένο τους παιχνίδι μπορεί να νευριάσουν, αν δεν παίζουμε μαζί τους επειδή δεν καταλαβαίνουν τα παιχνίδια μας θα νιώθουν μοναξιά.
Το θέμα των παιδιών με ιδιαιτερότητες το προσεγγίζει πάρα πολύ ωραία το βιβλίο της Θεοδοσίας Καραγιάννη η οποία είναι ψυχολόγος και εκπαιδεύτρια στις Σχολές Γονέων, και λέγεται “Ο Τρυφερούλης Μικροφτερούλης”, εκδ., Φαντασία.
       Λίγα λόγια:                  image                        
«…Κάθε άνθρωπος είναι φτιαγμένος -από τη φύση του- να κοιτά ψηλά, να οραματίζεται και να προσπαθεί ν' αγγίξει το όνειρο του. Για να το πετύχει, όμως, χρειάζεται φτερά που θα τον βοηθήσουν να φτάσει γρηγορότερα και ευκολότερα. Τα φτερά είναι οι ικανότητες του καθενός. Κάποιοι, όμως, έχουν μικρότερα φτερά και νιώθουν διαφορετικοί. Παρ' όλ' αυτά, μπορούν κι εκείνοι ν' ανέβουν ψηλά - απλώς χρειάζονται δίπλα τους κάποιους για να τους μάθουν τον τρόπο ν' ανοίγουν τα φτερά τους και να πετούν όλο και πιο ψηλά. Τα άτομα με ειδικές ανάγκες έχουν τα δικά τους μοναδικά και ιδιαίτερα φτερά. Το πέταγμα τους γίνεται ομορφότερο όταν οι άλλοι τους χαϊδεύουν απαλά τα φτερά και πετούν μαζί τους. Στο χωριό των Μικροφτερούληδων μπορεί κανείς να διαπιστώσει ότι το ομορφότερο πέταγμα είναι αυτό που γίνεται με κατανόηση, αποδοχή, συνεργασία, αισιοδοξία και αγάπη...»
(Είναι μεγάλο και προτείνω να το διαβάσετε σε δύο  ή καλύτερα σε τρία μέρη για να το επεξεργαστείτε πιο σωστά με τα παιδιά).

Ακόμα μιλήσαμε για όλα αυτά που συναντάμε στην πόλη μας και τα οποία αφορούν τα άτομα με ειδικές ανάγκες, αλλά θα πρέπει να τα γνωρίζουμε και να τα σεβόμαστε.
amea-dromos  shmata  afisa

Τί γίνεται αν παρκάρουμε μπροστά από ράμπα για αναπηρικά καροτσάκια, στη θέση πάρκινγκ ενός ατόμου με ειδικές ανάγκες ή αφήσουμε το ποδήλατό μας στον ειδικό δρόμο για τους τυφλούς;
Πώς χαρακτηρίζουμε αυτούς που συμπεριφέρονται έτσι; (ανεύθυνους, ανόητους, αγενείς, γάϊδαρους!). Αν και ο χαρακτηρισμός “γάϊδαρος” αδικεί το ζωντανό σε αυτη την περίπτωση.
Κάνουμε την παρακάτω άσκηση όπου καλούνται τα παιδιά να ξεχωρίσουν το σωστό από το λάθος και να κολλήσουν δίπλα στη φωτογραφία το αντίστοιχο σηματάκι.

askhsh1 gaidaros sevomai

Μπορείτε ακόμα να φτιάξετε μια ιστορία με τα παιδιά η οποία θα διαδραματίζετε στη “Χώρα των σχημάτων” όπου κάποια σχήματα είναι στεναχωρημένα για διαφορετικούς λόγους. Όμως κάτι γίνεται και τα αλλάζει όλα…Χρησιμοποιείστε τους παρακάτω ήρωες για να πλέξετε την ιστορία σας.

      Image6      Image4                                     
Στηριχτείτε στο τρίπτυχο ΣΕΒΑΣΜΟΣ-ΑΓΑΠΗ-ΚΑΤΑΝΝΟΗΣΗ για να καταλάβουν τα παιδιά πώς αυτά αλλάζουν τις σχέσεις μεταξύ των ανθρώπων αλλά και τον τρόπο που βλέπει ο ένας τον άλλον.
Γράψτε τις λέξεις μέσα στα βελάκια.
                                      Image2


Keep walking από μένα ;)



















Τρίτη 29 Νοεμβρίου 2011

3 Δεκεμβρίου: Παγκόσμια ημέρα ΑΜΕΑ (κωφοί)

    Σήμερα μιλήσαμε για τους κωφούς και τα πιθανά προβλήματα που μπορεί να συναντήσουν στο δρόμο εξαιτίας της ιδιαιτερότητας τους.
Αφού συζητήσαμε, παίξαμε ένα παιχνίδι όπου εγώ παρίστανα την κωφή και τα παιδιά προσπαθούσαν να επικοινωνήσουν μαζί μου. Μέσα από το παιχνίδι καταλάβαμε οτι όταν μιλάς σε κάποιον κωφό είναι σαν να χρειάζεται να μιλήσεις σε κάποιον που δεν καταλαβαίνει ελληνικά. Τότε τί κάνεις; Απλά μιλάς τη γλώσσα του σώματος. Προσπαθείς κάνοντας παντομίμα να του δώσεις να καταλάβει τί εννοείς. Μάλιστα οι κωφοί έχουν και μια δική τους γλώσσα που λέγεται νοηματική.
Τα παιδιά  συνήθως έχουν δεί στις ειδήσεις μια κυρία να κάνει περίεργα νοήματα με τα χέρια της οπότε τώρα μπορούν να καταλάβουν (εαν δεν τους το έχουν εξηγήσει ήδη από το σπίτι) τί ακριβώς κάνει.
Είδαμε, μάλιστα στο You tube και ένα βιντεάκι με το οποίο μάθαμε πως να δείχνουμε τις ημέρες της εβδομάδας στη νοηματική γλώσσα. Στα παιδιά άρεσε πάρα πολύ και τις έμαθαν πολύ εύκολα.

               

Τους έδειξα την αλφαβήτα των κωφών και τη χρησιμοποιήσαμε για να μάθουμε τα δικά μας ονόματα στη νοηματική γλώσσα.

alfavita  onoma

                                PB291371




Αυτά για σήμερα, Keep walking:)

Δευτέρα 28 Νοεμβρίου 2011

3 Δεκεμβρίου: Παγκόσμια ημέρα ατόμων με ειδικές ανάγκες

                                    blind1
Με αφορμή την ημέρα αυτή, και στα πλαίσια της ενότητας “ Ο άνθρωπος” που προσεγγίζουμε φέτος θα μιλήσουμε για τους ανθρώπους με ειδικές ανάγκες Με ποιό τρόπο αυτό που τους λείπει τους κάνει ξεχωριστούς, τί ανάγκες έχουν αλλά και πόσο ίδιοι είναι κατά τα άλλα με όλους μας.
Η προσέγγιση του θέματος των αισθήσεων πριν κάποιες εβδομάδες και η σημασία τους στην καθημερινότητά μας βοήθησε τα παιδιά να καταννοήσουν ακόμα καλύτερα  τί προβλήματα μπορεί να προκαλέσει η έλλειψη κάποιας από αυτές.
Ξεκινάμε, λοιπόν, την ενότητα σήμερα μιλώντας για τους τυφλούς.
Είδαμε τις εικόνες και άφησα τα παιδιά να κάνουν υποθέσεις γι’ αυτά που έβλεπαν μια και δεν είχαν ξαναδεί ποτέ πριν κάποιον τυφλό στο δρόμο. Μιλήσαμε για το ραβδί που χρησιμοποιούν, τις ειδικές γραμμές στο δρόμο και την υφή τους αλλά και τα σκυλιά-οδηγούς.

            tyfloi   skyloi

Είπαμε ακόμα για τη γραφή Braille (Μπράιγ) και αισθανθήκαμε πώς είναι ακουμπώντας ένα κομμάτι κουτιού από φάρμακα, στο οποίο ήταν γραμμένο στη γραφή Μπράιγ το όνομα του φαρμάκου.

braille  PB281331

Στη συνέχεια, κλείσαμε τα μάτια μας με μάσκες –ύπνου και προσπαθήσαμε να ψηλαφίσουμε τα σχήματα που είχαμε στο καλάθι και να βρούμε το σωστό.

PB281334









Επίσης, φορώντας τις μάσκες μας, χωρίς παπούτσια και κρατώντας το ραβδί μας προσπαθήσαμε να περπατήσουμε σε ένα διάδρομο που είχα φτιάξει με οντουλέ χαρτί (όπως ο ειδικός δρόμος για τους τυφλούς στα πεζοδρόμια). Τους είπα οτι δεν έπρεπε να φύγουν από το δρόμο γιατί μπορεί να τους πατούσε κάποιο αυτοκίνητο ή να έπεφταν πάνω σε δέντρο, κάδο σκουπιδιών ή άλλο εμπόδιο. Τα παιδιά κατάλαβαν πόσο δύσκολο και επικίνδυνο είναι να κινείται κανείς μέσα στην πόλη χωρίς να βλέπει αλλά και πόσο σημαντικοί είναι αυτοί οι δρόμοι για τα άτομα με προβλήματα όρασης.
                             PB281344

Τέλος, σκεφτήκαμε πόσο σπουδαίο πράγμα είναι να εμπιστευόμαστε κάποιον και κυρίως όταν αυτός θα πρέπει να γίνει τα “μάτια μας” στο δρόμο. Φτιάξαμε μία διαδρομή με εμπόδια στην τάξη και τα παιδιά σε ζευγάρια, τυφλός-οδηγός, προσπάθησαν να την περάσουν. Ο οδηγός έπρεπε να φροντίσει ο τυφλός φίλος του να φτάσει στο τέρμα της διαδρομής με ασφάλεια.

PB281353   PB281360

                  PB281351

Καλή εβδομάδα σε όλους, Keep walking;)

Παρασκευή 25 Νοεμβρίου 2011

Υγιεινή: Δραστηριότητες και βιβλιοπρόταση


           Λοιπόν, συνεχίζουμε το θέμα μας με διάφορες δραστηριότητες.
           Κολάζ: Είμαι γουρουνάκι όταν
           
                                gourouni         gourouni1
Και εδώ ταιριάζει τέλεια το τραγούδι: “Το γουρουνάκι”


Μπορείτε να κάνετε και τις παρακάτω προγραφικές/προαναγνωστικές ασκήσεις:

Image2  Image4    

Βιβλιοπρόταση:
Ένα πολύ ωραίο βιβλίο με πολύ ζωντανή εικονογράφηση για το θέμα της υγιεινής είναι το

                                         image

Εγώ εκτύπωσα τις δύο τελευταίες σελίδες τις πλαστικοποίησα και τις έχω αναρτήσει στην τάξη προσωρινά και στη συνέχεια θα τοιχοκοληθούν στην τουαλέτα για την υπόλοιπη χρονιά.
                       πινακίδα  πινακιδα2

Σας αφήνω για αυτή τη βδομάδα με το πολύ ωραίο κομμάτι των Μαχαιρίτσα – Κότσιρα “Τα μικρόβια”.



 Keep walking xxx

Τετάρτη 23 Νοεμβρίου 2011

Υγιεινή: Αντιμετωπίζοντας τα μικρόβια

 

            Φτιάχνουμε ένα βιβλίο για το πώς πλένουμε τα χέρια. Είναι μια μαθηματική άσκηση λογικής αλληλουχίας την οποία μπορείτε να τροποποιήσετε ανάλογα με τους στόχους σας.

 

  εικόνες νιπτήρα   νιπτήρας1  PB221338

Επίσης, τους είπα πως για να ξέρουν πόση ώρα θα πρέπει να πλένουν τα χέρια να τους να τραγουδάνε από μέσα τους το τραγούδι των γενεθλίων (“Να ζήσεις….και χρόνια πολλά…”). Όταν τελειώσει τότε ξεπλένουν με νερό και σκουπίζονται. Έτσι αυτή τη φορά, όταν πλέναμε τα χέρια μας για να φάμε αργήσαμε κατιτίς αλλά ο σκοπός επετεύχθει:)

Ακόμα διαβάσαμε το βιβλίο “Τα μικρόβια δεν είναι για να τα μοιραζόμαστε” , εκδ., ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ και με αυτό ως αφορμή φτιαξαμε δύο ενημερωτικές αφίσες για τήν τάξη μας.

 

 PB231347 προσωπική υγιεινή προσωπική υγιεινή2

 

 

 

Σταθήκαμε κυρίως στο οτι πρέπει να αποφεύγουμε να αγγίζουμε το πρόσωπο με τα χέρια μας (μύτη, μάτια, αυτιά, στόμα) όμως τα παιδιά προέβαλαν έναν προβληματισμό. Το ότι δεν έχουν ένα χαρτομάντηλο πάντα μαζί τους όταν βρίσκονται στο δρόμο. Έτσι, λοιπόν, αποφασίσαμε να φτιάξουμε ατομικά σακουλάκια για χαρτομάντηλα τα οποία θα τα χρησιμοποιούν κάθε φορά που θέλουν να ακουμπήσουν το πρόσωπό τους. Τα διακοσμήσαμε με ένα σηματάκι “ απαγορεύονται τα μικρόβια”, και έτοιμα!

 

PB231343

 

Φυσικά, τα σακουλάκια μας ήταν μια αφορμή να πούμε οτι ο κάθε άνθρωπος έχει τα προσωπικά του αντικέιμενα τα οποία δεν πρέπει να μοιράζεται με τους άλλους για λόγους υγιεινής. Και αναφέραμε μερικά (οδοντόβουρτσες, χτένες, πετσετούλες, παγουρίνο, παντοφλάκια).

 

Αυτά για σήμερα. Keep walking xxx

 

  

Yγιεινή: Μικρόβια

 

         Αυτή την εβδομάδα ξεκινήσαμε να μιλάμε για την υγιεινή γενικά (βάρδιά μου) και για τα δόντια συγκεκριμένα (βάρδια συναδέλφου). Το συνδυάσαμε έτσι ώστε να πούμε κάποια γενικά πράγματα αλλά να δώσουμε έμφαση και στην υγιεινή των δοντιών. Εγώ εδώ θα σας αναρτήσω το δικό μου πρόγραμμα.

Ξεκινήσαμε με την ερώτηση πού βρίσκονται τα μικρόβια; Τα παιδιά έδωσαν απαντήσεις με τις οποίες καταλήξαμε στο συμπέρασμα: ΠΑΝΤΟΥ!

Πώς μεταφέρονται παντού λοιπόν; “Πετάνε σαν τις ψείρες” , μου είπε μια μικρή:).

Αφού είπαμε οτι αυτά τα άτιμα δεν μπορούμε να τα δούμε γιατί είναι μικροσκοπικά αποφασίσαμε να κάνουμε ένα μικρό πείραμα. Υποθέσαμε οτι τα μικρόβια είναι η ασημόσκονη που έβαλα εγώ στα χέρια ενός αγοριού. Στη συνέχεια είδαμε πώς το αγόρι θα μεταφέρει τα μικρόβια παντού. Χαιρέτησε έναν συμμαθητή του, έτριψε τα μάτια του, έπιασε το πόμολο της πόρτας, τα παιχνίδια, το χαρτί της τουαλέτας που σκουπίζει τον πωπό του, και ένα μήλο. Τα παιδιά κάθε φορά παρατηρούσαν πώς τα μικρόβια-ασημόσκονη έμεναν επάνω σε αυτά που ακούμπαγε. Στη συνέχεια, ένα άλλο παιδί που είχε καθαρά χέρια (χωρίς ασημόσκονες) ακούμπησε τα ίδια αντικείμενα και… ωχ! μολύνθηκε και αυτός!

 

                        PB211312

 

PB211314  PB211315 PB211316

 

Βέβαια είπαμε οτι τα μικρόβια δεν προκαλούν όλα αρρώστιες ή μολύνσεις. Κάποια είναι αβλαβή ή αδύναμα να μας κάνουν κακό. Υπάρχουν, όμως, και αυτά που μπορούν να μας αρρωστήσουν σοβαρά. Δυστυχώς εμείς δεν μπορούμε να τα ξεχωρίσουμε.

Είδαμε επίσης με τα παιδιά και το παρακάτω βίντεο, για να μάθουμε ποιές είναι οι αγαπημένες φωλιές των μικροβίων.

 

 

Στη συνέχεια έφτιαξα κάρτες – μικρόβια και τις έκρυψα σε πιθανές περιοχές όπου υπάρχουν μικρόβια. Τα παιδιά χωρίστηκαν σε δύο ομάδες και ένα ζευγαράκι από τις ομάδες έψαχνε να βρεί τη δικιά του καρτέλα κάθε φορά. Κέρδιζε η ομάδα που θα έβρισκε πρώτη τις καρτέλες της.

 

        PB211320  PB211324

 

                                                   germs1   germs2

Επίσης, φτιάξαμε και τους κατοίκους της Μικροβιούπολης. Άσχημοι, δύσμορφοι και παρδαλοί:) Αλλά πολύ μας άρεσαν.

 

                   PB211328  PB211329

 

 

Κeep walking :)