Πέμπτη 28 Φεβρουαρίου 2013

Θεόφιλος Κεφαλάς - Χατζημιχαήλ

         Δεν θα μπορούσα να τελειώσω αυτή την ενότητα για την ζωγραφική εαν δεν έδειχνα στα παιδιά το τι σημαίνει να είσαι αυθεντικός, να κάνεις κάτι με πάθος και να πιστεύεις σε αυτό μέχρι το τέλος της ζωής σου. Όλα αυτά συνοψίζονται σε ένα όνομα: Θεόφιλος.

Ξεκινήσαμε την ημέρα μας διαβάζοντας την ιστορία της ζωής του. Μια ζωή δύσκολη και προβληματική μέχρι το τέλος πράγμα που όμως δεν αντανακλάται στους πίνακές του. Αυτοί είναι, αντίθετα, γεμάτοι φως, ζωή, μυρωδιές, εικόνες και μπόλικη Ελλάδα.

  image image                             image image

(Πρόγραμμα ΜΕΛΙΝΑ)

Τον ακολουθήσαμε στο ταξίδι του στις  πόλεις της Ελλάδας και της Τουρκίας,

IMG_2144[1]

και μιλήσαμε για την συμπεριφορά απέναντι σε ανθρώπους που μοιάζουν να είναι διαφορετικοί από τους υπόλοιπους. Σκεφτήκαμε το πως αισθανόταν όταν τον κορόϊδευαν οι άνθρωποι για τον τρόπο που ντυνόταν αλλά και το πόσο σκληρό είναι να φτιάχνουμε ταμπέλες (π.χ τρελός)  για τους άλλους όταν αυτά που κάνουν μας φαίνονται περίεργα ή αστεία. Τονίσαμε, για άλλη μια φορά φέτος, τη σημασία της διαφορετικότητας των ανθρώπων αλλά και την ομοιότητά τους σε ουσιώδη πράγματα (ασφάλεια, αγάπη, φαγητό κτλ).

Είδαμε πολλά από τα έργα του στην παρακάτω παρουσίαση (κλικ στην εικόνα),

image

και ψαχουλέψαμε το κασελάκι που κουβαλούσε μαζί του, για να δούμε τι έκρυβε μέσα (αυτοσχέδιο;).

IMG_2163 IMG_2165

Παρένθεση: Υπάρχει ένα πολύ ωραίο κασελάκι στο Μουσείο Ελληνικής Λαϊκής Τέχνης στην Αθήνα το οποίο περιμένει υπομονετικά κλεισμένο στο μουσείο για ταξιδέψει ως “μουσειοσυσκευή” ξέρετε πόσο μακρυά; Μέχρι την Αθήνα, λόγω ευαισθησίας! Σοκαριστήκατε;; Αγαπητοί υπεύθυνοι του Μουσείου, λυπάμαι αλλά η μουσειοσυσκευή σας είναι σε αχρηστία! Μια μουσειοσυσκευή που δεν μπορεί το 2013 να φτάσει παντού στον κόσμο και όχι μόνο σε Ελληνικά σχολεία, αλλά και σε όσα ξένα την ζητήσουν, δεν έχει νόημα να υπάρχει. Είναι επιεικώς αστείο!

Και επειδή, ο Θεόφιλος ως παιδί ζωγράφιζε - μια και δεν τον άφηναν να ζωγραφίσει στους τοίχους- σε χαρτονάκια, ξύλα ή πέτρες, αποφασίσαμε να κάνουμε οτι και εκείνος και να ζωγραφίσουμε επάνω σε κομμάτια χαρτόκουτου.

IMG_2145 IMG_2147

Μπορείτε ακόμα να χρησιμοποιήσετε τους παρακάτω πίνακες του Θεόφιλου και να παίξετε γλωσσικά παιχνίδια που αφορούν τα επαγγέλματα (π.χ πώς λέγεται αυτός που φτιάχνει τυρί---> τυροκόμος κτλ), ή να συγκρίνετε το ίδιο επάγγελμα στην παλιά εποχή και σήμερα (τι έχει αλλάξει, μηχανές, τεχνολογία),  ποια από αυτά δεν υπάρχουν πια και γιατί;

theos1 theos2theos3 theos4

Εμείς τελειώσαμε την ημέρα μας προσπαθώντας να βρούμε τα τοπία από τα οποία πιθανώς να εμπνεύστηκε ο ζωγράφος.

theos5 theos6  theos8 theos9

Χώρισα την τάξη σε τέσσερις ομάδες και κάθε ομάδα πήρα από το κασελάκι του Θεόφιλου έναν από τους πίνακές του. Μετά σκορπίστηκαν στην τάξη (όπου έβαλα σε διάφορα σημεία τα αντίστοιχα τοπία) για να κάνουν την εξερεύνησή τους.

IMG_2161 IMG_2158

Ποια στοιχεία υπάρχουν στην πραγματικότητα και ποια είναι δημιούργημα της φαντασίας του στους αντίστοιχους πίνακές του;

Πρόταση: Σε λίγες μέρες θα γιορτάσουμε την 25η Μαρτίου. Είναι μια καλή ευκαιρία να φέρετε τα παιδιά σε επαφή με το έργο του Θεόφιλου που ζωγράφιζε ήρωες και μάχες των Τούρκων με τους Έλληνες της εποχής. Κολλήστε ένα χαρτί του μέτρου στον τοίχο και αφήστε τα να ζωγραφίσουν επάνω τους ήρωες του ‘21, όπως έκανε και ο “Φουστανελάς”;)

Το σημερινό μάθημα είχε την μυρωδιά της πατρίδας μου και ήταν για μένα μοναδικό. Γιατί απλά η Λέσβος, για όσους την έχουν γνωρίσει, είναι μαγικό νησί!

Keep walking xxx