Τετάρτη 25 Φεβρουαρίου 2015

Ιατρείο Υγιεινής διατροφής

        Χτες στήσαμε στην τάξη μας ένα Ιατρείο υγιεινής διατροφής. Αρχικά συζητήσαμε με τα παιδιά την σημασία των τροφών για την υγεία μας και

                                              25 24 23

αρχίσαμε να ετοιμάζουμε τον χώρο και την ταμπέλα (την οποία αναζητήσαμε στο διαδίκτυο αφού δεν ξέραμε το σύμβολο ενός ιατρείου),

20150224_101024

Μετά “διαβάσαμε” με τα παιδιά τον πίνακα αναφοράς που είχα ετοιμάσει για να αποκωδικοποιήσουμε τις εικόνες του, ώστε τα παιδιά να μπορέσουν να υποδυθούν σωστά τους ρόλους τους. Οι ασθενείς συγκεντρώθηκαν στην αίθουσα αναμονής και ένας ένας περνούσε στο ιατρείο όπου τον εξέταζε ο γιατρός με την βοήθεια της νοσοκόμας στο σημείο όπου παρουσιαζόταν το πρόβλημα.

20150224_103930

Ύστερα, πήγαινε στο γραφείο του γιατρού και εκείνος (συμβουλευόμενος τον πίνακα) του έλεγε τι φαγητά θα έπρεπε να τρώει περισσότερο, για να τον βοηθήσουν στο πρόβλημά του. Τέλος, του έγραφε και μία συνταγή με τις σχετικές τροφές για να τις θυμάται.

  20150224_104106

      20150224_105538

Και φυσικά το ιατρείο θα μείνει ανοιχτό μέχρι το τέλος της χρονιάς γιατί δεν προλαβαίνουμε όλοι να κάνουμε τους γιατρούς;).

Keep walking xxx

Τετάρτη 18 Φεβρουαρίου 2015

Με την σωστή διατροφή βγάζεις φτεράαααα

         …και έχεις τόση ενέργεια που είναι σαν να πετάς ψηλά όπως ένας χαρταετός;). Δεν με πιστεύετε; Ορίστε!

20150218_104913

20150218_104952

Χαρταετοί ντομάτες, ψάρια, τυρί, γάλα και αχλάδια έχουν απογειωθεί στην τάξη μας!

Είχαμε, όμως και κάποιους χαρταετούς επισκέπτες, που έμαθαν για τις διατροφικές μας ανησυχίες και ήρθαν για να μας  μάθουν παροιμίες και εκφράσεις με τροφές. Μας είπαν όμως οτι θα χρειάζονταν και την βοήθειά μας αφού τους έλειπαν οι ουρές και δεν μπορούσαν να πετάξουν. ‘Ετσι εκείνοι μας έμαθαν τις παροιμίες και εμείς τους χαρίσαμε ουρές για τρελές πτήσεις;)

20150218_101312 20150218_101302

20150218_105014 

Καλό Σ/Κ σε όλους. Keep walking xxx

Διατροφοήρωες, Έλσες και Χελωνονιντζάκια

        Επειδή πλέον έχουμε γίνει πολύ καλοί στο να καταλαβαίνουμε τι είναι υγιεινό και τι όχι, μπορούμε να πούμε οτι είμαστε έτοιμοι για το επόμενο βήμα. Δηλαδή, την μεταμόρφωσή μας σε σούπερ Διατροφοήρωες. Αποστολή μας να ενημερώνουμε μεγάλους και μικρούς για την σημασία της σωστής διατροφής αλλά και να δίνουμε το καλό παράδειγμα με την δική μας στάση. Φυσικά ο ήρωας ο σωστός χρειάζεται και την ανάλογη μάσκα ;). Οι δικές μας είναι εμπνευσμένες από εδώ:

  

και έγιναν κάπως έτσι,

20150216_105130

Φυσικά, δεν περιοριστήκαμε στους Διατροφοήρωες. Τα κορίτσια έφτιαξαν το στέμμα της Έλσας από χάρτινα πιάτα τα οποία διακόσμησαν με πούλιες και άλλα γκλαμουράτα τζουρτζουλίδια,

20150217_094824

20150217_103419

ενώ τα αγόρια έφτιαξαν καπέλα – χελωνονιντζάκια από χαρτοσακούλες. Τις κόψαμε στη μέση, τις βάψαμε πράσινες, προσθέσαμε από κάτω μία απλή μάσκα στο χρώμα του αγαπημένου μας χελωνονιντζακίου

20150217_094802  20150217_100058

και έτοιμοι οι μαχητές!

20150217_114835

Keep walking xxx

Δευτέρα 16 Φεβρουαρίου 2015

Παιχνίδια με τα φρούτα, τα λαχανικά και τις πρωτέϊνες

       Κάποια μέρα της προηγούμενης εβδομάδας ο Γιώργος έφερε στην τάξη ένα υπέροχο βιβλίο το οποίο αποφάσισα οτι θα αποτελούσε το επίκεντρο της ενασχόλησης μας όταν θα μιλούσαμε για τα φρούτα και τα λαχανικά.
Πρόκειται για το,

το οποίο μου άρεσε γιατί η γραφή του είναι αρκετά “τηλεοπτική”. Δηλαδή, διαβάζοντάς το είναι σαν να παρακολουθείς επεισόδιο παιδικής σειράς;). Ειδικά ή αδερφή του μικρού ήρωα είναι κορυφαία.
Υπόθεση: Όλα ξεκινούν όταν ο Γιώργος μαθαίνει απ’ τον μπαμπά του έναν παλιό μύθο: στην άκρη κάθε ουράνιου τόξου υπάρχει, λένε, ένα τσουκάλι γεμάτο χρυσάφι. Αν καταφέρεις να φας το ουράνιο τόξο, ο θησαυρός γίνεται δικός σου για πάντα.
Ξαφνικά ο Γιώργος θέλει να καταβροχθίσει ένα ουράνιο τόξο! Μαζί λοιπόν με την αδερφή του και τον Τρύφωνα –ένα κατοικίδιο έκπληξη– ξεκινούν να βρουν ένα. Δεν απομακρύνονται πολύ. Ανακαλύπτουν ένα ουράνιο τόξο στην κουζίνα τους: όλα τα πολύχρωμα φρούτα και τα λαχανικά που υπάρχουν στο ψυγείο, κόκκινα, κίτρινα, πορτοκαλί, μοβ, μπλε, πράσινα, άσπρα. Θα φάει αυτά και θα περιμένει.
Άραγε θα γίνει πλούσιος όπως του υποσχέθηκε ο μπαμπάς;
Μια πολύχρωμη ιστορία για τη σωστή διατροφή και την ανεκτίμητη για την υγεία μας αξία των φρούτων και των λαχανικών.

Με αφορμή, λοιπόν, την ιστορία χωριστήκαμε σε χρωματικές ομάδες και ζωγραφίσαμε φρούτα και λαχανικά της ομάδας μας.
20150210_10255020150210_102604
Έτσι, φτιάξαμε το δικό μας ουράνιο τόξο των φρούτων και των λαχανικών και το βάλαμε στον τοίχο για να μην ξεχνάμε να καταβροχθίζουμε ένα καθημερινά.
20150210_114106



Φυσικά, κάναμε και παιχνίδια μαθηματικών όπως,
ομαδοποιήσεις:
20150210_092822
μετρήσεις βάρους:
20150211_095711
τις οποίες ταξινομήσαμε
20150211_102214

αλλά προσεγγίσαμε και την έννοια του όγκου χρησιμοποιώντας γάλα (άσπρο νερό;) όταν μαθαίναμε για τα γαλακτοκομικά.
20150212_095755
Για να κατανοήσουν τα παιδιά οτι ο όγκος ενός δοχείο εξαρτάται από τις διαστάσεις του τους ζητάω αρχικά να συγκρίνουν το Β με το Γ, (έχουν το ίδιο ύψος αλλά διαφέρουν στο φάρδος και το φαρδύτερο χωράει περισσότερο γάλα)
20150212_100136




και μετά το Α με το Γ (έχουν το ίδιο φάρδος αλλά  διαφέρουν στο ύψος και το ψηλότερο χωράει περισσότερο γάλα). Επισημαίνουμε κάθε φορά τις ομοιότητες και τις διαφορές των μπουκαλιών. Και στις δύο περιπτώσεις το Γ χωράει λιγότερο γάλα.
Στη συνέχεια, συγκρίνοντας το Α με το Β, τα ρώτησα: “Ελάτε να συγκρίνουμε αυτά τα δυο μπουκάλια. Έχουν την ίδια ποσότητα γάλατος ή κάποιο έχει περισσότερη και το άλλο λιγότερη;” Αν κάνετε παρόμοια άσκηση με τα παιδιά μην ρωτήσετε “ Ποιο από τα δύο μπουκάλια έχει το περισσότερο γάλα και ποιο το λιγότερο” γιατί αυτή η ερώτηση δεν οδηγεί σε σωστό προβληματισμό. Είναι σαν να προδιαγράφετε οτι κάποιο έχει περισσότερη ποσότητα και τα παιδιά αυτομάτως απαντάνε το ψηλότερο μπουκάλι για λόγους που όλοι γνωρίζουμε από την ψυχολογία ανάπτυξης. Όχι οτι πάλι δεν θα δώσουν την  απάντηση του “ψηλού μπουκαλιού” όμως θα είναι περισσότερα εκείνα που θα προβληματιστούν πριν απαντήσουν και αυτό είναι εκείνο που θέλουμε να συμβεί(σημείωση από δική μου εμπειρία). Άλλωστε, μέσα από τις αρχικές συγκρίσεις έχουμε ήδη οδηγήσει την σκέψη τους προς σ΄αυτόν τον προβληματισμό και είναι κρίμα να τα μπερδέψουμε τώρα.
Παρακάτω βλέπετε την προσπάθεια του μικρού μου να αιτιολογήσει το γιατί πιστεύει οτι έχουν την ίδια ποσότητα. Οπότε μου δείχνει πως το ένα είναι μεν ψηλό, όμως το άλλο είναι πιο φαρδύ.
20150212_095546    20150212_095541
Επαληθεύουμε, (αδειάζουμε το κοντό δοχείο και το γεμίζουμε με το περιεχόμενο του ψηλού. Εαν φτάσει στη γραμμή σημαίνει οτι έχουν την ίδια ποσότητα )και παρατηρούμε οτι όντως έτσι είναι. Άρα πιάνουν τον ίδιο χώρο απλά “ο χώρος στο Α πηγαίνει προς τα πάνω ενώ στο Β είναι απλωμένος στα πλάγια”- εξήγηση πάρα πολύ σωστή;).
Και φυσικά, οι πρωτεϊνες δεν θα μπορούσαν να λείπουν από το πρόγραμμά μας μιας και είχαμε Τσικνοπέμπτη, οπότε καταλάβαμε πόσο σημαντικές και νόστιμες είναι
20150212_102820







…αλλά και πόσο βοηθούν στον συλλαβισμό;)
συλλαβισμός
Και μετά από αυτή την “χορταστική” ανάρτηση ας κουνηθούμε και λίγο να φύγουν οι θερμίδες. Οπότε Keep walking xxx

Παρασκευή 13 Φεβρουαρίου 2015

Ο έρωτας στο πιάτο μας

spoons
Σήμερα με αφορμή τον αυριανό εορτασμό του Αγίου Βαλεντίνου , μιλήσαμε για τον έρωτα και την αγάπη.
Φτιάξαμε κάρτες και τις χαρίσαμε στους Βαλεντίνους μας,
20150213_092745   20150213_092927
διαβάσαμε το πολύ τρυφερό, έμμετρο
                                               Εγώ για σένα...
και μάθαμε πως όταν ερωτευόμαστε περνάμε από το “εγώ για μένα” στο “εγώ για σένα”.
Όμως φτιάξαμε και μια κάρτα- υπόσχεση για την καρδιά μας, γιατί αποφασίσαμε οτι είναι πολύ σημαντική αφού κρύβει μέσα της τόσο όμορφα συναισθήματα όπως είναι ο έρωτας και η αγάπη. Εξωτερικά μπορεί να είναι λιγάκι παραπλανητική…
20150213_110754
όμως ανοίγοντάς την τα πάντα εξηγούνται;)
20150213_11082320150213_11083820150213_111012
          heart1heart5heart3heart2
Βέβαια, ο έρωτας καμιά φορά έχει και δυσκολίες. Μπορεί να είμαστε ερωτευμένοι με κάποιον που δεν του αρέσουμε ή με κάποιον που έχει πάψει να είναι ερωτευμένος μαζί μας. Όπως συνέβη και στην περίπτωση του Ρούλη. 

                          
Μας νευρίασε λιγάκι η κ. Καμηλοπάρδαλη όχι επειδή ερωτεύτηκε κάποιον άλλον, αλλά επειδή δεν ήταν ειλικρινής με τον Ρούλη. Συμβαίνουν κι αυτά στη ζωή!

Εσείς μην πτοείστε πάντως. Απλά και σε αυτή την περίπτωση, Keep walking ;)

Πέμπτη 12 Φεβρουαρίου 2015

Δημητριακά: από το σιτάρι στο ψωμί

       Τα δημητριακά αποτελούν τη βάση της διατροφής στην μεσογειακή πυραμίδα κι γι’ αυτό ξεκινήσαμε με αυτά. Συγκεκριμένα βάλαμε σε χρονική σειρά τον τρόπο με τον οποίο φτιάχνεται το ψωμί (τις εικόνες θα βρείτε εδώ)
    image
και στη συνέχεια, φτιάξαμε και τα δικά μας ψωμάκια στην τάξη για να να φουσκώσει το ζυμαράκι μας στο φούρνο για κανα 40λεπτο (2ωρο δεν είχαμε την πολυτέλεια να έχουμε αλλά φούσκωσε μια χαρά σκεπασμένο στους 100 βαθμούς) και ύστερα να προλάβουν να ψηθούν για να τα έχουμε έτοιμα στο δεκατιανό μας. Τη ζύμη την βάλαμε σε θηκούλες για κεκάκια τις οποίες λαδώσαμε πολύ καλά και το αποτέλεσμα ήταν πεντανόστιμο. Την συνταγή θα βρείτε εδώ. Εγώ απλά πρόσθεσα και ένα κ.γ ζάχαρη.
20150209_092723
Είπαμε να περιμένουμε να κρυώσουν αλλά τα φάγαμε ενώ αχνίζανε γιατί δεν κρατιόμασταν;).
Και επειδή κανένα από τα παιδιά δεν είχε δει πως είναι το σιτάρι, ήταν μια καλή ευκαιρία να το χρησιμοποιήσουμε για να το κολλήσουν μέσα στο γράμμα Δ στις παρακάτω εργασίες.
                            20150210_092017
                                                   δπρ δν
Καλή Τσικνοπέμπτη! Keep walking xxx

Τρίτη 10 Φεβρουαρίου 2015

Τρελοζαχαρίτσες και Εξυπνοζαχαρούληδες

   Ας μιλήσουμε για ζάχαρη λοιπόν. Τα περισσότερα παιδιά την λατρεύουν, όμως είναι ευκαιρία να μάθουν οτι υπάρχουν οι Τρελοζαχαρίτσες που κρύβονται στα γλυκά, τις σοκολάτες και τις καραμέλες και οι Εξυπνοζαχαρούληδες που κρύβονται στα φρούτα και τα λαχανικά. Και ενώ και οι δυο μας δίνουν πολύ ενέργεια έχουν μια σημαντική διαφορά. Οι Τρελοζαχαρίτσες μας δίνουν πολύ γρήγορα ενέργεια αλλά αυτή κρατάει για λίγο με αποτέλεσμα να νιώθουμε μετά κουρασμένοι. Οι Εξυπνοζαχαρούληδες, όμως, κάνουν κάτι  έξυπνο. Αφήνουν την ενέργεια στο σώμα μας να βγει πολύ αργά και έτσι αυτή κρατάει για αρκετή ώρα. Περισσότερη ενέργεια, περισσότερη δύναμη και αντοχή στο παιχνίδι!

Ορίστε και οι δύο ήρωες.

ZAXARH3

Χρησιμοποιήσαμε τους παρακάτω πίνακες για να κάνουμε εξάσκηση στα μαθηματικά         

                       ZAXARH1   ZAXARH2   ΖΑΧΑΡΗ4

Προνήπια, αντιστοίχιση ένα προς ένα χρησιμοποιώντας κυβάκια ζάχαρης.

20150206_100041

αλλά και κατηγοριοποίηση μέσα από το παρακάτω παιχνίδι.

image

Νήπια, προσθέσεις στα πλαίσια του παιχνιδιού “Κάνω υγιεινές επιλογές

20150206_103017

Στο παιχνίδι κάθε φορά επιλέγω από τη λίστα των ανθυγιεινών κάποιες τροφές και ζητάω από τα παιδιά να μου πουν πόσα κουταλάκια ζάχαρη έχουν όλες μαζί συνολικά. Μετά θα πρέπει να επιλέξουν από την λίστα των υγιεινών, τροφές με την ίδια ποσότητα ζάχαρης για να αντικαταστήσουν τις ανθυγιεινές.

20150206_104126

Το πράσινο μικρό κουταλάκι το χρησιμοποιήσαμε για να υποδηλώσουμε το “μισό”. Έχει περισσότερο ενδιαφέρον για τα παιδιά που είναι έτοιμα να προβληματιστούν επιπλέον.

Παρακάτω βλέπετε τη Μάχη της Ζάχαρης (Οι φιγούρες είναι στερεομένες σε μεγάλους συνδετήρες).

 20150206_114206

zaxari-zari

Είναι ένας αγώνας δρόμου, όπου στην λωρίδα του Τρελοζαχαρίτσα είναι κολλημένη ανα διαστήματα η κουρασμένη εικόνα του ενώ στην λωρίδα του Εξυπνοζαχαρούλη υπάρχει  η χαρούμενη. Το ζάρι περιέχει επίτηδες περισσότερες ανθυγιεινές τροφές γιατί τα παιδιά τις επιλέγουν συχνότερα. Οι ήρωες προχωράνε ανα τετράγωνο. Όταν ο κ. Τ πατήσει επάνω στην κουρασμένη εικόνα του σημαίνει πως η ενέργειά του τελείωσε, νιώθει κουρασμένος και χάνει έναν γύρο για να ξεκουραστεί. ΄Οταν ο κ. Ε πατήσει επάνω στον χαρούμενο εαυτό του προχωράει ένα τετράγωνο ακόμα, γιατί έχει σούπερ ενέργεια! Για να κινηθεί ο καθένας θα πρέπει να έρθει στο ζάρι το τρόφιμο που τον περιέχει διαφορετικά παίζει ο επόμενος.

Στην αρχή τα παιδιά βλέποντας το ζάρι είπαν οτι θα κερδίζει συνέχεια ο κ. Τ. Όμως είναι τόσες πολλές φορές που χάνει τις δυνάμεις του από αυτά που τρώει που τις περισσότερες φορές ο κ. Ε είναι ο νικητής;).

Αυτά για σήμερα, Keep walking xxx