Τρίτη, 10 Ιανουαρίου 2012

Πείραμα ψύξης υγρών και διαβάθμιση θερμοκρασίας


           Σήμερα, ανοίξαμε το ψυγείο μας και παρατηρήσαμε το νερό που βάλαμε χτες στην κατάψυξη.
                             P11015301
Ρώτησα τα παιδιά αν θα ήθελαν να βάλουμε και άλλα διαφορετικά υγρά στην κατάψυξη για να δούμε αν θα παγώσουν και αυτά. Έτσι, ανοίξαμε τα ντουλάπια της κουζίνας μας και όποιο υγρό βρήκαμε μέσα το μοιράσαμε σε ποτηράκια πλαστικά, φτιάξαμε και έναν πίνακα για να καταγράψουμε τις αυριανές μας παρατηρήσεις. Φυσικά, τα παιδιά έκαναν τις υποθέσεις τους για το ποιά από τα υγρά θα πάγωναν. Επικράτησε το οινόπνευμα αφού και οπτικά μοιάζει με το νερό:).
                                           P1101546

Στη συνέχεια, η ενασχόληση μας αυτή με τον πάγο ήταν μια καλή ευκαιρία για να διαβαθμίσουν τα παιδιά τη θερμοκρασία του νερού. Γέμισα μία λεκάνη με χλιαρό νερό, με κρύο και έβαλα σε ένα πιάτο λίγο πάγο. Άφησα όλα τα παιδιά να αισθανθούν το νερό στα δοχεία και να το διαβαθμίσουν από το λιγότερο κρύο προς το περισσότερο.

P1101537 P1101539

Οι καρτέλες βοήθησαν στην περιγραφή της αίσθησης. Επεκτείνοντας τη δραστηριότητα μπορούμε να συνεχίσουμε τη διαβάθμιση αυτή (λίγο-πολύ-πάρα πολύ) εισάγοντας και άλλα στοιχεία. Έδωσα σε ένα κορίτσι τρεις μπλε κύκλους με διαφορετική απόχρωση και της ζήτησα να τους βάλει στην σωστή ομάδα.
Εάν τις τοποθετήσει σωστά τότε σημαίνει πως το παιδί έχει αντιληφθεί την έννοια που κρύβεται πίσω από τη διάταξη των αντικειμένων και μπορεί να την αποδώσει πλέον με οποιοδήποτε συμβολισμό. (χρώμα, μέγεθος, ήχο κ.α).
                               P1101544

Για να βοηθήσετε ένα παιδί που δεν καταννοεί/αντιλαμβάνεται τις εικόνες που βλέπει και άρα δεν μπορεί να κάνει τον συσχετισμό ξεκινάμε πάντα με αυτό που έχουμε ως δεδομένο από πριν. Λίγο κρύο- πολύ- πάρα πολύ (το περιεχόμενο στα κουβαδάκια). Στη συνέχεια το ρωτάμε να μας πεί τι δείχνουν οι εικόνες που κρατάει στο χέρι του και πού διαφέρουν μεταξύ τους.
Τέλος, εάν η ομάδα “το χει” :) ρωτήστε τη: “Εαν έβαζα ένα κουβαδάκι με νερό πριν το χλιαρό πως θα ήταν το νερό; (ζεστό). Και αν έβαζα και άλλο ένα πριν από αυτό; (καυτό)”. – Μόνο για έμπειρους λύτες;)
Image4  Image2  Image6
Keep walking  xxx