Κυριακή 23 Νοεμβρίου 2014

Η γωνιά της ακουστικής βιβλιοθήκης

           Φέτος η γωνιά της βιβλιοθήκης μας είχε μία σημαντική προσθήκη. Τα ακουστικά! Έτσι πλέον τα παιδιά μπορούν  να “διαβάσουν” ένα βιβλίο με τον τρόπο που έκαναν και πριν ή να επιλέξουν να ακούσουν μια ιστορία ξεφυλλίζοντας ταυτόχρονα το βιβλίο.

20141020_084143

Στη γωνιά μπορούν να είναι μέχρι τρία παιδιά, ώστε να βλέπουν όλοι εύκολα τις εικόνες του βιβλίου. Το κόστος για να στηθεί η ακουστική είναι μικρό. Μπορείτε με 50 ευρώ να έχετε αξιoπρεπή ακουστικά ( Κριτήρια αγοράς: όχι λεπτός σκελετός, μαξιλαράκια για τα αυτιά των παιδιών και να απομονώνουν τον περιβάλλοντα ήχο στοιχειωδώς), splitter, θήκες cd, κουτιά αποθήκευσης. Όσο για τα βιβλία, εαν δεν το επιτρέπει το ταμείο σας, μπορούν να συνεισφέρουν οι γονείς είτε προσφέροντας βιβλία σε καλή κατάσταση που έχουν στο σπίτι, είτε καινούργια. Στην αγορά θα βρείτε  βιβλία από 3 ευρώ (κλασικά παραμύθια).

20141121_083636

20141121_083725

Γνώμη μου είναι οτι δεν θα πρέπει να αποφεύγετε καμία ιστορία, ακόμη και αν αυτή περιλαμβάνει αγαπημένους ήρωες κινουμένων σχεδίων των παιδιών ή κλασσικά παραμύθια. Για σκεφτείτε πόσο ευκολότερα τα παιδιά θα κατακτήσουν το στόχο του να γυρνάνε τις σελίδες με τρόπο που να ανταποκρίνεται χρονικά σε αυτό που ακούνε, όταν ο ήρωας και οι αντιδράσεις του τους είναι οικείες. Πιστεύω οτι αυτό θέλουμε στην αρχή, ώστε μετά να προχωρήσουμε σε βιβλία όπου ο ήρωας είναι άγνωστος και θα πρέπει να “ακούσουμε” ακόμα πιο προσεκτικά την υπόθεση της ιστορίας ώστε να “διαβάζουμε” ταυτόχρονα και το βιβλίο. Βέβαια, τα κείμενα δεν μπορούν να είναι τεράστια (πάνω από 15’). Ξεκινάμε από  απλές αφηγήσεις και προχωράμε σε πιο μεγάλες και μεστές (από άποψη πλοκής). Άρα εξετάζουμε την οικειότητα και την διάρκεια και χτίζουμε πάνω σε αυτό καθώς προχωράει η σχολική χρονιά. Η ακουστική, εντείνει την προσοχή των παιδιών στην καταννόηση ενός κειμένου αρκεί να δομηθεί σωστά.

Φυσικά στα επόμενα τρίμηνα μπορείτε να δουλέψετε ακόμα πιο οργανωμένα πάνω σε αυτό τον στόχο οργανώνοντας εργασίες ή παιχνίδια με βάση το βιβλίο που έχετε επιλέξει εσείς και ταιριάζει στο θέμα σας και που μόλις άκουσαν τα παιδιά. Οι επιλογές που σας δίνει η γωνιά είναι ανεξάντλητες!

Τέλος, θα προσθέσω οτι είναι μία από τις ήσυχες γωνιές που πολλές φορές θα σας χρειαστεί για να χειριστείτε ιδιαίτερες περιπτώσεις, π.χ να αποφορτιστεί ένα παιδί που έχει επιθετική συμπεριφορά, να “προσεγγίσει” χωρίς πίεση τα άλλα παιδιά ένα παιδί που είναι ντροπαλό και συνεσταλμένο, βρίσκεται στο φάσμα του αυτισμού ή έχει προβλήματα όρασης, να συμμετέχουν από κοινού σε μία δραστηριότητα  παιδιά που δε τα πηγαίνουν καλά μαζί. Δημιουργείτε, δηλαδή, αβίαστα ένα αίσθημα συνέργειας και ανήκειν, που πολλές φορές κάνει την αρχή για να αλλάξουν οι ισορροπίες στην τάξη;).

Εννοείτε, πως αν χρησιμοποιείτε ήδη ακουστική βιβλιοθήκη στην τάξη θα ήθελα να μου πείτε την εμπειρία σας, προβλήματα που αντιμετωπίσατε, στοιχεία που ενσωματώσατε κτλ. Μας αρέσουν οι πειραματισμοί;)

 Keep walking xxx