Δευτέρα, 31 Μαρτίου 2014

Περι ψέματος…

         Την προηγούμενη εβδομάδα ασχοληθήκαμε με το ψέμα από πολλές και διαφορετικές πτυχές. Πάντα, όμως, πέρναμε την αφόρμησή μας από κάποιο παραμύθι ή μύθο που περιείχε το στοιχείο του ψέματος και τα παιδιά γνώριζαν ήδη.

Έτσι, με την βοήθεια του Πινόκιο καταλάβαμε σε τι μπελάδες μπορεί να σε βάλει ένα ψέμα. Παίξαμε την ιστορία με γαντόκουκλες, φτιάξαμε καπέλα

IMG_5778 IMG_5787

και χωρισμένοι σε τρεις ομάδες, αναζητήσαμε μέσα από την εικονογράφηση τριών παραμυθιών (Πινόκιο, Ο ψεύτης βοσκός, Ο λύκος και τα 7 κατσικάκια) τα σημεία του ψέματος τα οποία και αποτυπώσαμε με ζωγραφική. Αυτή ήταν και η πρώτη φορά σε τέτοιου τύπου δραστηριότητα που ζήτησα από τα παιδιά  να συμφωνήσουν ως ομάδα για τις αρμοδιότητες που θα αναλάμβανε ο καθένας (και δεν τις ανέθεσα εγώ) και το έκαναν με μεγάλη ευκολία.

IMG_5791    IMG_5793

IMG_5798

Παράλληλα, εξασκηθήκαμε στις μετρήσεις μήκους χρησιμοποιώντας κυβάκια (προνήπια) και χάρακες (νήπια),

IMG_5783  IMG_5785  μύτη Πινόκιο

αλλά και όγκου παίζοντας τους “Νερουλάδες”. Όλα τα παιδιά στην τάξη είχανε βάζα ή διαφανή πλαστικά δοχεία σε διάφορα μεγέθη. Οι νερουλάδες διαλέγουν ένα δοχείο και ρωτάνε το παιδί “ πόσά ποτήρια νερό νομίζεις οτι χωράει;” Το παιδί κάνει μια υπόθεση. Οι νερουλάδες γεμίζουν κρυφά το δοχείο και αποφασίζουν αν θα πουν αλήθεια η ψέματα στο παιδί.  Έμφανίζουν το δοχείο και λένε τον αριθμό που αποφάσισαν. Το παιδί θα πρέπει να σκεφτεί αν οι νερουλάδες λένε ψέματα ή αλήθεια.

IMG_5803

Κάθε φορά που επαληθεύουμε ένα δοχείο γράφουμε και τον αριθμό των ποτηριών που χωράει μέσα.

IMG_5802

Το ενδιαφέρον από μαθηματικής πλευράς ξεκινάει όταν έχουμε μετρήσει ήδη 3-4 δοχεία και τα παιδιά έχουν πλέον τη δυνατότητα συγκρίνοντας με τα προηγούμενα να κάνουν πιο έγκυρες υποθέσεις. Είναι χαρακτηριστικό οτι στην αρχή λαμβάνουν υπόψιν τους μόνο το ύψος ενός δοχείου για να υποθέσουν την χωρητικότητα, μετά όμως αρχίζουν να συνυπολογίζουν και τις άλλες διαστάσεις.

Όμως, τα παραμύθια με τα 7 κατσικάκια και την Κοκκινοσκουφίτσα προκάλεσαν και έναν άλλον προβληματισμό. Το ψέμα που λέει κάποιος άγνωστος σε εμάς μπορεί να βάλει σε κίνδυνο τη ζωή μας. Έτσι. δραματοποιήσαμε διάφορες περιπτώσεις όπου κάποιος άγνωστος μας πλησιάζει στο πάρκο, στο σούπερ μάρκετ ή ακόμα μας μιλάει στο τηλέφωνο. Τι μπορεί να πει για να μας ξεγελάσει, μπορούμε να του δώσουμε πληροφορίες και πόσες, σε ποιον θα μιλήσουμε γι’ αυτή μας τη συνομιλία;

Φυσικά, δεν θα μπορούσαμε να μην μιλήσουμε και για την Τέχνη του ψέματος, την διαφήμιση. Παρακολουθήσαμε διαφημίσεις,  εντοπίσαμε τα ψέματα και τις υπερβολές και χωρισμένοι σε ομάδες διαλέξαμε ένα αντικείμενο από την τάξη μας για να το διαφημίσουμε. Πώς είναι και τί κάνει. Στο παιχνίδι αυτό, το ψέμα ήταν must!

IMG_5813   IMG_5817

Σήμερα τελειώσαμε την μικρή αυτή ενότητα, μιλώντας για το έθιμο της Πρωταπριλιάς. Γκουκλάραμε την προέλευσή του και αφού αποφασίσαμε να σκεφτούμε μία φάρσα για την αυριανή μέρα, φτιάξαμε και μία κατασκευή για τον άτυχο που θα την υποστεί;)

                           IMG_5825  σάρωση0077

IMG_5830   IMG_5831   IMG_5832

Άντε και καλή Πρωταπριλιά σε όλους! Keep walking xxx