Κυριακή, 21 Σεπτεμβρίου 2014

Ησυχία μες την τάξη…ένας ψύλλος θα πετάξει!

        Όταν τα κλάματα έχουν τελειώσει και τα παιδιά αρχίζουν να συνειδητοποιούν οτι “μωρέ, τελικά δεν είναι και τόσο άσχημα στο νηπιαγωγείο” το αμέσως επόμενο βήμα είναι να  ορίσουμε το επιτρεπόμενο “level” ήχου στην τάξη για να μην καταλήξουμε έτσι:

                                               

Μια καλή συμβουλή είναι να υιοθετήσουμε εμείς μια χαμηλής έντασης φωνή από την αρχή και να παραμείνουμε πιστή σε αυτήν.  Το έχω δει να συμβαίνει στην πράξη με συνάδελφο που εκ φύσεως ήταν ηπίων τόνων. Οπότε το ίδιο στυλ πέρασε και στα παιδιά της. Χμμμμ…οκ. Τι γίνεται, όμως, με εμάς που διαθέτουμε ένα πιο εκρηκτικό στυλ διδασκαλίας; Εμμ…..“ενθουσιώδες και θεατράλε” ήθελα να πω;).

Εμείς, απλά βάζουμε όρια. Πως;;

1) Ξεκινάμε να ορίσουμε τι είναι δυνατός , μέτριος και σιγανός ήχος με όλη την τάξη εξ αρχής. Οργανώνουμε δραστηριότητες διάκρισης της παραπάνω διαβάθμισης με το σώμα, με μουσικά όργανα, με τον ήχο από τα ηχεία του υπολογιστή μας (βασικό!;).

20140918_112053

                                                  hxos1  hxos

2) Προχωράμε αποφασίζοντας για την ένταση που μας ταιριάζει σαν ομάδα μέσα στην τάξη, όταν δουλεύουμε ομαδικά για μια εργασία, όταν τρώμε, όταν βρισκόμαστε στο ελεύθερο παιχνίδι, όταν είμαστε στην παρεούλα. Εδώ μπορούμε να φτιάξουμε και ένα συμβόλαιο για να επισφραγίσουμε την συμφωνία μας.  Χρειαζόμαστε, όμως, κάποια ερεθίσματα για να μας θυμίζουν την συμφωνία. Τα οποία (με αφορμή την ανάγνωση της Χρυσομαλλούσας) μπορεί να είναι οπτικά, και άρα πριν από κάθε δραστηριότητα δείχνουμε στην πινακίδα το ύψος της έντασης που επιτρέπεται ,

hxos2

ή ηχητικά. Αποδίδουμε σε κάθε επίπεδο έναν ήχο. Εμείς φτιάξαμε τους ακόλουθους.

* σιωπή = οι παλάμες μου παράλληλες η μία με την άλλη χωρίς να ακουμπούν μεταξύ τους

* ψίθυριστά = τρίβω τις παλάμες μεταξύ τους

*κανονική ομιλία = χτυπάω μία φορά παλαμάκια απαλά

*δυνατή φωνή= χτυπάω 2 φορές παλαμάκια δυνατά (επιρέπεται κυρίως στο διάλειμμα).

3) Ορίζουμε τις επιπτώσεις μη εφαρμογής των συμφωνηθέντων. Εάν έχετε κάποιο σύστημα διαχείρισης συμπεριφοράς στην τάξη, βλ. εδώ, εδώ και εδώ, τότε μπορείτε να εντάξετε σε αυτό την παραπάνω διαδικασία.

Προσοχή τα παραπάνω αφορούν στην ένταση της φωνής. Για το οτι μιλάμε όλοι μαζί την ώρα που κάνουμε μια εργασία ή με τον διπλανό μας στην παρεούλα έστω και ψιθυριστά είναι κάτι που θα το αντιμετωπίσουμε σε προσεχή ανάρτηση;)

Γράψτε μου αν έχετε κάποιο σύστημα που να έχει δουλέψει καλά στην τάξη σας ή τους λόγους που δεν δούλεψε καθόλου. Κι αυτό είναι εξίσου χρήσιμο.

Προς το παρόν  Keep walking xxx

 

Οι ημέρες της εβδομάδας

        Την προηγούμενη εβδομάδα γνωρίσαμε τι ημέρες της εβδομάδας και αφού χωριστήκαμε σε ομάδες (μιλάω για τα νήπια) κάναμε δύο ξεχωριστές δραστηριότητες με αφορμή το θέμα μας.

Η πρώτη ομάδα, έπρεπε να αντιγράψει τις ημέρες της εβδομάδας για να συμπληρώσει το ημερολόγιο της Ισμήνης. Σε αυτή τη δραστηριότητα μπορείτε, εαν τα παιδιά δεν είναι αρκετά εξασκημένα στο να γράφουν, να τους δώσετε τα ονόματα των ημερών και απλά να τα κολλήσουν με τη σωστή σειρά στις γραμμές ακολουθώντας τις εικόνες.

ημέρες

Τα προνήπια έκαναν την παρακάτω δραστηριότητα. Παλιότερα είχα δώσει παρόμοια δραστηριότητα σε προνήπια αλλά τα περισσότερα δυσκολεύονταν να κάνουν την αντιστοίχιση των λέξεων. Οπότε φέτος χρησιμοποιήσαμε σύμβολα, κυρίως για να εξοικειωθούμε με την λογική της αντιστοίχισης αρχικά και μετά να επαληθεύσουμε τις επιλογές μας κοιτάζοντας τις λέξεις.

                  ημερες προν

Τη δεύτερη δραστηριότητα την δούλεψα με την άλλη ομάδα και είχε να κάνει με τα μαθηματικά. Έφτιαξα ένα πάρκινγκ με εφτά θέσεις, μία για κάθε ημέρα, και αράδιασα επάνω χάρτινα αυτοκινητάκια. Το κάθε παιδί με τη σειρά του καλείται να τοποθετήσει στο κάτω μέρος τόσες μπαλίτσες πλαστελίνης όσα είναι και τα αυτοκίνητα της ημέρας για την οποία τον ρωτάω. Εαν γνωρίζει, τοποθετεί και τον ανάλογο αριθμό δίπλα.

20140919_101644   20140919_113842

Σε πρώτη φάση διαχειριστήκαμε τους αριθμούς ως το 5 (και το “0”), κυρίως για να μπορέσω να καταλάβω το επίπεδο στο οποίο βρίσκονται τα παιδιά σε οτι αφορά την καταννόηση της πληθικότητας των αριθμών.

Φυσικά, δεν ξεχάσαμε να καλέσουμε στην τάξη μας και φέτος τον Κ. Σλούρπ με τα κεκάκια του και τις εφτά κόρες της κυρίας εβδομάδας, που πολύ μας βοήθησαν πέρυσι.

Σας φιλώ;) Keep walking