Δεν θα μπορούσα να τελειώσω αυτή την ενότητα για την ζωγραφική εαν δεν έδειχνα στα παιδιά το τι σημαίνει να είσαι αυθεντικός, να κάνεις κάτι με πάθος και να πιστεύεις σε αυτό μέχρι το τέλος της ζωής σου. Όλα αυτά συνοψίζονται σε ένα όνομα: Θεόφιλος.
Ξεκινήσαμε την ημέρα μας διαβάζοντας την ιστορία της ζωής του. Μια ζωή δύσκολη και προβληματική μέχρι το τέλος πράγμα που όμως δεν αντανακλάται στους πίνακές του. Αυτοί είναι, αντίθετα, γεμάτοι φως, ζωή, μυρωδιές, εικόνες και μπόλικη Ελλάδα.
(Πρόγραμμα ΜΕΛΙΝΑ)
Τον ακολουθήσαμε στο ταξίδι του στις πόλεις της Ελλάδας και της Τουρκίας,
και μιλήσαμε για την συμπεριφορά απέναντι σε ανθρώπους που μοιάζουν να είναι διαφορετικοί από τους υπόλοιπους. Σκεφτήκαμε το πως αισθανόταν όταν τον κορόϊδευαν οι άνθρωποι για τον τρόπο που ντυνόταν αλλά και το πόσο σκληρό είναι να φτιάχνουμε ταμπέλες (π.χ τρελός) για τους άλλους όταν αυτά που κάνουν μας φαίνονται περίεργα ή αστεία. Τονίσαμε, για άλλη μια φορά φέτος, τη σημασία της διαφορετικότητας των ανθρώπων αλλά και την ομοιότητά τους σε ουσιώδη πράγματα (ασφάλεια, αγάπη, φαγητό κτλ).
Είδαμε πολλά από τα έργα του στην παρακάτω παρουσίαση (κλικ στην εικόνα),
και ψαχουλέψαμε το κασελάκι που κουβαλούσε μαζί του, για να δούμε τι έκρυβε μέσα (αυτοσχέδιο;).
Παρένθεση: Υπάρχει ένα πολύ ωραίο κασελάκι στο Μουσείο Ελληνικής Λαϊκής Τέχνης στην Αθήνα το οποίο περιμένει υπομονετικά κλεισμένο στο μουσείο για ταξιδέψει ως “μουσειοσυσκευή” ξέρετε πόσο μακρυά; Μέχρι την Αθήνα, λόγω ευαισθησίας! Σοκαριστήκατε;; Αγαπητοί υπεύθυνοι του Μουσείου, λυπάμαι αλλά η μουσειοσυσκευή σας είναι σε αχρηστία! Μια μουσειοσυσκευή που δεν μπορεί το 2013 να φτάσει παντού στον κόσμο και όχι μόνο σε Ελληνικά σχολεία, αλλά και σε όσα ξένα την ζητήσουν, δεν έχει νόημα να υπάρχει. Είναι επιεικώς αστείο!
Και επειδή, ο Θεόφιλος ως παιδί ζωγράφιζε - μια και δεν τον άφηναν να ζωγραφίσει στους τοίχους- σε χαρτονάκια, ξύλα ή πέτρες, αποφασίσαμε να κάνουμε οτι και εκείνος και να ζωγραφίσουμε επάνω σε κομμάτια χαρτόκουτου.
Μπορείτε ακόμα να χρησιμοποιήσετε τους παρακάτω πίνακες του Θεόφιλου και να παίξετε γλωσσικά παιχνίδια που αφορούν τα επαγγέλματα (π.χ πώς λέγεται αυτός που φτιάχνει τυρί---> τυροκόμος κτλ), ή να συγκρίνετε το ίδιο επάγγελμα στην παλιά εποχή και σήμερα (τι έχει αλλάξει, μηχανές, τεχνολογία), ποια από αυτά δεν υπάρχουν πια και γιατί;
Εμείς τελειώσαμε την ημέρα μας προσπαθώντας να βρούμε τα τοπία από τα οποία πιθανώς να εμπνεύστηκε ο ζωγράφος.
Χώρισα την τάξη σε τέσσερις ομάδες και κάθε ομάδα πήρα από το κασελάκι του Θεόφιλου έναν από τους πίνακές του. Μετά σκορπίστηκαν στην τάξη (όπου έβαλα σε διάφορα σημεία τα αντίστοιχα τοπία) για να κάνουν την εξερεύνησή τους.
Ποια στοιχεία υπάρχουν στην πραγματικότητα και ποια είναι δημιούργημα της φαντασίας του στους αντίστοιχους πίνακές του;
Πρόταση: Σε λίγες μέρες θα γιορτάσουμε την 25η Μαρτίου. Είναι μια καλή ευκαιρία να φέρετε τα παιδιά σε επαφή με το έργο του Θεόφιλου που ζωγράφιζε ήρωες και μάχες των Τούρκων με τους Έλληνες της εποχής. Κολλήστε ένα χαρτί του μέτρου στον τοίχο και αφήστε τα να ζωγραφίσουν επάνω τους ήρωες του ‘21, όπως έκανε και ο “Φουστανελάς”;)
Το σημερινό μάθημα είχε την μυρωδιά της πατρίδας μου και ήταν για μένα μοναδικό. Γιατί απλά η Λέσβος, για όσους την έχουν γνωρίσει, είναι μαγικό νησί!
Keep walking xxx
Το 'ξερα ρε Μυρτώ ότι εμείς έχουμε περισσότερα κοινά μεταξύ μας! Έχω έρθει στο νησί σου 5 φορές και ειλικρινά είχα ζητήσει εκεί διορισμό γιατί το λατρεύω!Το έχω γυρίσει όλο! Όσο για το μουσείο του Θεόφιλου δεν το σχολιάζω!!! (βέβαια είναι κρίμα για την τωρινή του κατάντια με τις κλοπές και το κλείσιμο)... Όσο για το κασελάκι με βρίσκεις απολύτως σύμφωνη! Εξαιρετική ιδέα που έφτιαξες εσύ ένα! Σκόπευα να κάνω το δεύτερο μέρος για το Θεόφιλο τώρα στις 25!!! Λοιπόν θα σε ακολουθήσω και θα ψάξω να βρω ένα μπαουλάκι!
ΑπάντησηΔιαγραφήΥ.Γ.: Ξέρεις τι ανάμνηση μου 'ρχεται πρώτη από τη Λέσβο; Να οδηγώ μηχανάκι στην ερημιά του πουθενά και να μυρίζει ο αέρας γλυκάνισο!!! Αχ!Συγκινήθηκα από την ανάρτησή σου! Τελικά έχεις κι εσύ μέσα σου το βόρειο Αιγαίο!!!
Ε ρε κοπελιά! Εκεί θα το κάνουμε το meeting τελικά, με ουζοκατάνυξη κανονική. Όσο για το Αιγαίο, είναι το πιο σκληρό και ευλογημένο μέρος μαζί! Σε φιλώ καλομ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠληρέστατη προσέγγιση όπως πάντα...Φιλιά πολλά Μυρτώ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΜυρτώ μου πέρασε από το μπλογκ μου να πάρεις ένα ακόμα βραβείο! Φιλιά! http://maros-kindergarten.blogspot.gr/2013/03/2-ka.html#
ΑπάντησηΔιαγραφήΜπράβο σας βρε παιδιά. Χάρη σε σας μπορεί να κρατηθεί αυτός ο λαός...
ΑπάντησηΔιαγραφήTo θέμα είναι αυτός ο λαός να ΜΗΝ κρατηθεί άλλο;)
ΑπάντησηΔιαγραφήΥπέροχη δουλειά Μυρτώ!!! Έλα στο fun-tastic 14 να παραλάβεις βραβειάκι!!
ΑπάντησηΔιαγραφή